23948sdkhjf

Slumrende luksusbiler venter på ny Karma

Segmentet for luksusbiler er hårdt ramt - Jaguar-salget er reduceret med 50 procent, men det får ikke Jaguar og Aston Martin Danmark til at stoppe op. De er ved at planlægge introduktionen af nye modeller, ikke mindst Fisker Karma.
Jaguar og Aston Martin Danmark viste forleden nyheder ved Nellemann selskabets gokart hal ved siden af hovedadressen Bryggervangen for de prestigefyldte biler. Blandt andet en ny Jaguar XJ-serie, Jaguar XF-serie og Jaguar XK, men tidspunktet er nok ikke det rigtige, eller var pressemødet planlagt, fordi importørerne ønsker mere opmærksomhed? Direktør Erling Lindener:

- Vi har tabt omkring 50 procent af salget siden 2007. Kriseårene har været hårde ved os, men vi skal videre, udtalte han.

Jaguar programmet har motorer fra 3.0 liter 240 hk til 5.0 V8 385 hk, plus dieselmotorer, som vi tidligere har omtalt her i spalterne. Der sker ikke de store ændringer i år, selv om det er 75 år siden, Jaguar blev grundlagt i England.

I 2012 kommer en ny firecylindret dieselmotor, XF Stationcar og en lille ny Roadster fra 2013 som afløser for X-type i konkurrence med blandt andet BMW 3-serie.

Ligheden med Ford Mondeo er historie, efter at Tata i Indien har overtaget styringen, og i øvrigt med et pænt overskud i år, fortæller Erling Lindener, der forventer at salg på 70 Jaguar i år. En reduktion fra 2007 på 50 procent.

Mindre Fisker-forretning

Aston Martin er også midt i en krise her i landet. I 2007 blev der solgt 22 fabriksnye enheder. I år er der kun solgt fire til danskere i udlandet, men der ser ud til at blive solgt op mod 34-35 brugte i år, siger Henrik Steen Wilkens fra importøren.

Importselskabet havde også de nyeste Aston Martin modeller med ved mødet i København. Den nye super AM Rapide, DB9 og Vantage V12 Carbon Black.

Den tidligere idé om et Aston Martin Center i København er droppet indtil videre, men der er planer om at indrette en Fisker forretning i Æbeløgade, lige bag ved hovedadressen Bryggervangen.

Måske var den største nyhed hos det danske importselskab den bil, vi savnede ved mødet. Henrik Fiskers model Karma, der er udviklet i Irvine, Californien, som bliver samlet hos finske Valmet til Europa.

Fisker-programmet kan gå hen og blive et af de største aktiver for Nellemann koncernen, næstefter Kia-importen.

Valgte Tyskland fra

- Vi er importør af Fisker programmet for hele Norden, de baltiske lande plus Holland og Belgien. Vi sagde pænt nej tak til Henrik Fisker i forbindelse med Tyskland. Det mener vi bliver for stor en mundfuld for os. Det er lidt svært at budgettere vort forventede salg, da vi ikke ved, hvad afgifterne bliver på de enkelte markeder for hybridbiler. Kun i Sverige ligger det fast, at der kun betales moms, ingen afgift. Det er grunden til, at vi nok ikke har været ude med flere oplysninger, siger Henrik Steen Wilkens og fortsætter:

- Danskerne vil gerne køre hybrid, men det "må" de ikke for lovgiverne, idet kun elbiler er fritaget for afgift. Men ikke desto mindre har vi allerede fået 45 ordrer i Danmark fra kunder, der har betalt 1000 dollar i depositum. Vi har den første demobil klar i slutningen af året.

Henrik Steen Wilkens oplyser videre, at den første produktionsmodel udstilles på Paris udstillingen. Grundprisen er 80.000 euro, hvilket svarer til 595.200 kroner uden afgift. Den årlige produktion i Finland er berammet til cirka 2000 enheder.

Fisker Karma har to elmotorer med plugin og firecylindret 2.0 liters motor, der tilsammen yder godt 600 hk. Det giver en topfart over 200 km/t, og 0-100 km/t på kun 6,0 sekunder - inklusive hele sikkerhedsudstyret. Målene er 4985/1985/1330 millimeter i længde, bredde og højde, og der er plads til fire. Egenvægten er godt 2,1 ton.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063