23948sdkhjf

Hvad skal man tro?

FORBRUGERNE HAR DESVÆRRE stadigvæk svært ved at gennemskue, hvor de får det bedste tilbud, når de skal have repareret og serviceret deres bil. Det viser årets Forbrugerredegørelse. Men til gengæld kan autobranchen glæde sig over, at forbrugerne ofte synes, at værkstederne lever op til forventningerne, og at klageforholdene er gode. Det er gentagne gange blevet omtalt, at saglig og gennemsigtig dialog med kunderne skaber tillid, så det må være flere skridt den vej frem, der skal skabe den efterlyste gennemskuelighed.

MANGE MÆRKEVÆRKSTEDER OG bilimportører markedsfører sig i øjeblikket med prisgaranti for at tiltrække kunder og rette op på manglende indtægt. Det kan være et udmærket tiltag. Især hvis det lægger op til saglig og fair dialog med kunderne om ydelser her og hos konkurrenterne. Det kan skabe mere gennemsigtighed. Men prisgaranti kan også være svært gennemskueligt, på grænsen til en markedsføringsmæssig gimmick, da bilister naturligvis ikke har den store indsigt i, hvad de reelt kan risikere at gå glip af hos det frie værksted, når de først står i dialogen hos mærkeværkstedet. Igen må det være tilliden – og risikoen for en dårlig mund til mund-omtale i et lokalsamfund, der afvejer situationen.

MED TIL AT RÅDGIVE bilisterne er landets motor-journalister, der således også er forbruger-journalister med et generelt kritisk øje til autobranchen. I mange år har disse specialister kun haft konventionel bil-teknologi og temmelig ensartede markedsvilkår for reparation, ejerskab og finansiering at forholde sig til. Men tingene bliver vendt op og ned i denne tid med fremkomsten af elbiler og anden ny teknologi. Som vi kan berette denne uge er også journalisterne klar over, at de skal forny deres tilgang til tingene for at skabe gennemskuelighed – og forbrugertillid hos deres læsere. Så for en sjælden gangs skyld er der fælles trav på begge sider af indskrivningsdisken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131