Hvad skal man tro?
MANGE MÆRKEVÆRKSTEDER OG bilimportører markedsfører sig i øjeblikket med prisgaranti for at tiltrække kunder og rette op på manglende indtægt. Det kan være et udmærket tiltag. Især hvis det lægger op til saglig og fair dialog med kunderne om ydelser her og hos konkurrenterne. Det kan skabe mere gennemsigtighed. Men prisgaranti kan også være svært gennemskueligt, på grænsen til en markedsføringsmæssig gimmick, da bilister naturligvis ikke har den store indsigt i, hvad de reelt kan risikere at gå glip af hos det frie værksted, når de først står i dialogen hos mærkeværkstedet. Igen må det være tilliden og risikoen for en dårlig mund til mund-omtale i et lokalsamfund, der afvejer situationen.
MED TIL AT RÅDGIVE bilisterne er landets motor-journalister, der således også er forbruger-journalister med et generelt kritisk øje til autobranchen. I mange år har disse specialister kun haft konventionel bil-teknologi og temmelig ensartede markedsvilkår for reparation, ejerskab og finansiering at forholde sig til. Men tingene bliver vendt op og ned i denne tid med fremkomsten af elbiler og anden ny teknologi. Som vi kan berette denne uge er også journalisterne klar over, at de skal forny deres tilgang til tingene for at skabe gennemskuelighed og forbrugertillid hos deres læsere. Så for en sjælden gangs skyld er der fælles trav på begge sider af indskrivningsdisken.