23948sdkhjf

Klassikere kan fældes af reparationsgrænse

Ejere af bilklassikere skal sørge for korrekt registrering og police samt følge med i bilens handelsværdi og give besked til forsikringsselskabet, melder FDM
En større skade er et mareridt for enhver ejer af en klassisk bil, man måske selv har søgt dele til fra Herodes til Pilatus og repareret gennem mange mørke vintertimer. For det seneste finanslovforlig lægger op til, at grænsen for reparation fremover skal gå ved 65 procent af bilens værdi mod tidligere 75 procent. Så har man ikke fået indregistreret sin mindst 35 år gamle bil som veteranbil med korrekt angivelse af bilens værdi hos forsikringsselskabet, risikerer man en tvungen skrotning.

Ejerne af flotte veteranbiler og smukke klassikere kan dog sørge for at tage sine forholdsregler, melder MotorClassic, FDMs magasin om klassiske biler. Orden i forsikringsforholdene og det rigtige værksted er alfa og omega, når en klassisk bil får en større skade. Ellers risikerer man enten ikke at ikke få tilstrækkelig erstatning, eller at bilen erklæres totalskadet. Også selvom den kunne være reddet. Vigtigst er det, at forsikringsselskabet kender bilens handelsværdi.

- De fleste klassikere er dækket af en form for veteranforsikring, og her er det ejerens ansvar at give selskabet besked, hvis bilen stiger i værdi. Forsikringen dækker nemlig kun op til det beløb, der står i policen. Bilen er derfor underforsikret, hvis den reelt er mere værd, siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.

Bilens registrering kan også afgøre, om den erklæres totalskadet eller ej. Over 35 år gamle biler kan nemlig indregistreres som veteraner, og de er først totalskadede, hvis reparationsprisen overstiger bilens værdi. Ikke-veteraner er derimod totalskadede, når reparationen koster mere end 75 procent af værdien, og ifølge det seneste finanslovsforlig skal grænsen fremover være blot 65 procent af handelsværdien.

Endelig er det vigtigt at kende et værksted eller en specialist med forstand på klassikere, når den skadede bil skal genopbygges.

- Det rigtige værksted, der kan lave bilen med de rigtige reservedele til den rigtige pris, kan også være afgørende for, om bilen erklæres totalskadet eller ej, påpeger Bo Christian Koch.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109