23948sdkhjf

Politisk opbakning til historiske motorkøretøjer

Med et godt fyldt balkort kan Motorhistorisk Samråd og hele den samlede danske veterankøretøjsbevægelse se positivt på fremtiden, uanset hvem der sidder på regeringsmagten efter et kommende folketingsvalg, lyder det fra MHS.
For at lodde dybden i de politisk oprørte vande er Motorhistorisk Samråd gået til Trafikudvalgets medlemmer med en rundspørge, der skal klarlægge deres holdninger til forskellige spørgsmål om blandt andet afgifter og om fremtidens krav til den rullende kulturarv, vi forsøger at bevare på morgendagens veje.

I alt fire spørgsmål om kommende tekniske og miljømæssige krav, om afgiftsniveauet, den komplekse regeljungle veterankøretøjernes ejere opererer i og om hvorfor i det hele taget, at veterankøretøjer anses for at passe bedst i Transportministeriet, når Kulturministeriet måske var mere oplagt. Til svarene vedhæftede MhS også baggrundsinformation, der i sig selv stillede spørgsmål ved ovenstående emner.

Af svarene fra politikerne kan man udlede, at det ikke er alle, der har sat sig ind i spørgsmålene eller baggrundsmaterialet. Dette siger meget mere end svarene i sig selv om den politiske vægt, emnet har.

Der er i svarene ingen negative holdninger at spore til bevarelsen af de gamle motorkøretøjer, men den tid, der kan sættes af til veterankøretøjshobbyen er diminutiv, i en travl politikers hverdag. Dette stiller store krav til en paraplyorganisation som Motorhistorisk Samråd om konstant opmærksomhed på lovarbejdet og til kontinuerlig dialog med Christiansborg, oplyser en pressemeddelelse fra MHS.

Den overvejende positive holdning overfor de gamle køretøjer, der er fremherskende også på tinge, har man kunnet læse direkte ud af svarene. Trods den positive holdning er der dog ikke mange konkrete løfter imellem, til gengæld skorter det ikke på de gode intentioner og ønsker om samarbejde og dialog med Motorhistorisk Samråd.

Undersøgelsens spørgsmål, svar og baggrundsinformation samt konklusion kan ses på samrådets hjemmeside: www.motorhistorisk.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081