Mennesker skaber forretning
Ny og mere kundeorienteret organisation hos SKF i Norden med Per H. Larsen i spidsen.
- Det har været utroligt spændende. Jeg har blandt andet været med til at indføre en ny, mere kundeorienteret organisation, for det er jo stadig sådan, at mennesker skaber forretning. Det har været sjovt at ændre tingene til noget mere proaktivt, for intet er jo statisk. Alt ændrer sig hurtigt derfor er tæt kundekontakt så vigtig, og derfor arbejder vi strategisk med vores kunder, siger Per H. Larsen.
- Vi er godt i gang med flere kunder i Norden samt en række tiltag, hvor vi er mere synlige, siger han.
Og indtil videre ser det fint ud for SKF i Norden efter krisens entré i 2008.
- 2010 blev vores hidtil bedste år med en fremgang på 20 procent, og i år har vi haft en fremgang på 5-10 procent, så det ser lovende ud, og vi forventer samme udvikling resten af året, siger en optimistisk Per H. Larsen.
- Hos SKF sørger vi for at have virkelige mennesker i salgsleddet, for det er nu engang sådan, at mennesker handler med mennesker, understreger han.
Et andet markant fokusområde for SKF er en øget uddannelsesindsats, og alene i år har hele 2000 mekanikere i Skandinavien været igennem uddannelse hos SKF.
I den nye organisation er Gunnar Engström udnævnt til nordisk marketingkoordinator, ligesom der er kommet en ny svensk salgschef, mens Robert Arnved er ansat som salgschef i Danmark fra foråret.
Tænk globalt handl lokalt
Den europæiske marketingindsats i autobranchen styres af italienske Silvano Berardo, som selv er placeret i Torino. Han står sammen med sin stab blandt andet bag en stribe nye kampagner i år samt adskillige nye tiltag inden for uddannelse, support og moderne, elektronisk formidling.
- SKF er en pioner på sit felt, men det er vores opgave at forsøge at se fem år ud i fremtiden. Inden for marketing handler det om at tænke globalt, men at handle lokalt, understreger den europæiske marketingchef.
SKF har opereret på det automotive eftermarked i 20 år. I dag fylder eftermarkedet 25 procent af omsætningen, mens OE sidder på de 75 procent, men eftermarkedsandelen er voksende.
- Hvis de uafhængige værksteder har succes, har SKF succes. I dag kæmper vi for det frie eftermarked og forsøger systematisk at give værktøjer og tips til værkstederne, forklarer Silvano Berardo, som glæder sig over alle klager.
- Det viser, at vores kunder er loyale ellers havde vi aldrig hørt om klagerne, tilføjer han.