Ungdommelig Citroën
Den nye Citroën DS3 er en charmerende nyhed med sportslige værdier, og meget af det bedste fra Tyskland.
Testbilen var benzin-topmodellen THP Sport med 156 hk under hjelmen til 307.200 kroner. Priserne begynder ved 209.200 kroner med 95 hk, med billigere årlig afgift.
Designet er nyt og rapt med stort glastag og en fiks og elegant hæk, som nok er den side af bilen, de fleste først lægger mærke til. Fronten er det nye Citroën look med LED-positionslygter.
Flot standardudstyr
Standard-udstyrlisten er omfattende. Her er et fornemt klimaanlæg, samt el-klapspejle ved låsning af dørene, som vi kun tidligere har set på en mindre bil som Nissan Micra. Hertil også regnsensor, og den standardmonterede radio med cd har en lækker lyd med subwoofer samt Bluetooth og USB-box. Det udmærkede navigationssystem i testbilen koster 17.000 kroner ekstra.
Fin kvalitetsfornemmelse
Når man tager plads i den lille bil, ser man aluminiumpedaler og sportssæder, som giver god støtte under sportslig kørsel. Kvalitetsindtrykket er meget bedre end i tidligere Citroën modeller. Der er virkelig tale om en opgradering. Nærmest efter tysk mønster.
Ruderne bagtil er tonede, og instrumentpanelet i elegant sort pianolak.
Foran er der udmærket plads, mens det kniber på bagsæde, hvor man skal lirke sig på plads. Vendediameteren er relativ lille på kun 10,2 meter.
Rigtig hurtig
Motoren er udviklet i samarbejde med BMW. Den er god for 214 km/t på toppen, med 0-100 på kun 7,3 sekunder, og den trækker den 1140 kilogram lille bil fra kun 65 kilometer i sjette gear.
Transmissionen er sekstrins og sportsligt hurtigt. DS3 styrer som den ser ud til - meget præcist og sportsligt med en relativ hård undervogn.
Citröen lover et gennemsnit på 14,9 kilometer per liter. Vi kom ud med 12,9 kilometer. Citroën DS3 leveres også med andre benzinmotorer fra 95 til 120 hk, samt et par dieselmotorer, der yder 91 og 112 hk, samt en endnu hurtigere Racing udgave i en mindre serie.
DS4 og DS5 på vej
Den mest oplagte konkurrent er MINI'en, der også leveres i forskellige versioner, samt cabriolet, og begge styrer på skinner. Det er køreglæde med livsstil, så det batter.
Der kommer snart en DS4, og senere en DS5 serie, som uden tvivl også vil fange endnu flere nye kunder, der måske ikke tidligere har kørt Citroën.