23948sdkhjf
Annonce

Højteknologiske luftskibe fra Goodyear

Dækproducenten markerer samtidig jubilæum på en af de tyske fabrikker, mens flere fabrikker udvider.
Goodyear-ledelsen har besluttet at genoptage produktionen af selskabets tidligere så berømte luftskibe i en ny flåde. Det bliver af typen Zeppelin LZ NO7-101, og det første af slagsen forlader den store hangar tæt ved hovedkvarteret i Akron, Ohio i USA, i starten af 2013.

De første luftskibe blev også bygget i Akron. De ny luftskibe bliver hurtigere end tidligere og udstyret med det nyeste inden for luftfarts- og kontrolteknologi, samt nutidens mere moderen teknik- og elektronik. Der bliver desuden plads til flere passagerer end tidligere.

Zeppelin Luftschifftechnik i Tyskland mener, at det koster cirka 115 millioner kroner per styk at fremstille et luftskib i dag. Goodyear har tidligere fremstillet mere end 300 luftskibe, der blev brugt til mange formål såsom for eksempel kundepleje, salgsmøder, public relations og til markedsføringsmæssige aktiviteter. I USA er der fortsat tre luftskibe, som er kendt over hele landet - "Spirit of Goodyear" i Ohio, "Spirit of Innovation" i Florida og "Spirit of America" i Californien.

Mange har tidligere sagt, at luftskibenes tid var forbi, ikke mindst efter historiske ulykker såsom det brændende tyske Hindenburg i 1937, der blev sammenlignet med Titanic skibskatastrofen, men det ønsker Goodyear at ændre på.

Jubilæum og udvidelse

Samtidig med oplysningen om den kommende luftskibsflåde kan Goodyear fejre 65 år som dækproducent i tyske Riesa. Jubilæet blev fejret forleden sammen med kunder ved en stor sportsfest i byen.

Jubilæet markerer samtidig, at dæk nummer 150 million ruller ud af fabrikken, samt endnu en udvidelse på fabrikken, der øger produktionen til 20.000 dæk dagligt. Goodyear investerer 450 millioner kroner til og med næste år, og der bliver arbejde til 150 nye ansatte, der øger antallet til i alt 700 næste år.

Fabrikken fremstiller sommer-, vinter- og Ultra-High-Performance dæk af mærkerne Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava og Pneumant. Omkring 50 procent af produktionen går direkte til bilproducenterne. Den årlige produktion er 4,5 millioner dæk.

Mere runde dæk

Endnu en Goodyear-udvidelse er undervejs i tyske Wittich, der fremstiller dæk til de tunge køretøjer. Her investeres flere milliarder kroner i udbygning af nyt produktionsudstyr til mere runde dæk efter en ny behandlingsmetode, og til fremtidens dækmønster med en ny udvikling af karkasseopbygning og mønsteret, Tread Max fra Goodyear, og Multi Tread fra Dunlop.

Med udvidelsen i Wittich bliver der også arbejde til flere medarbejdere. Den årlige produktion er 150.000 dæk årligt til de tunge køretøjer.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.078