Bedre asfalt skal spare benzin
Dansk projekt er ved at mindske rullemodstanden mellem dæk og vej, så man undgår 3-5 procent af CO2-udledning og brændstofforbrug.
Sådan tænkte seniorforsker og projektleder Bjarne Schmidt fra Vejdirektoratet, da han for et par år siden faldt over undersøgelser, der viste, at hele 25 procent af den CO2, der udledes på vejene, skyldes rullemodstand.
Og nu er Schmidt og hans forskerkolleger fra RUC, DTU, NCC og Dynatest så langt, at de har fået 14 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd til at gå videre med projektet, skriver Politiken.
- Forstudier tyder på, at man ved at mindske rullemodstanden kan reducere brændstofforbruget med 3-5 procent, siger Bjarne Schmidt.
Der spares på brændstof og vejstøj
Det svarer til minimum 48 millioner liter brændstof årligt, hvilket vil give 45.000 ton mindre drivhusgasser i form af CO2 og 76 ton mindre kvælstofoxider, NOX.
Samtidig vil den sundhedsskadelige vejstøj blive reduceret, og de danske bilister vil spare i hvert fald en kvart milliard kroner årligt til brændstof.
Hertil kommer mindst 50 millioner i sparet CO2 og andre miljøeffekter, så det samfundsøkonomiske overskud ifølge en analyse fra konsulentfirmaet Niras i alt vil blive på mindst 300 millioner årligt.
Lykkes det at udvikle en bedre vejbelægning, vil den også have potentiale internationalt. Transportsektoren er globalt set det største problembarn i forsøget på at nedbringe CO2-udledningen, skriver avisen.