23948sdkhjf

Privatleasing mister fodfæste

Flere års vækst er afløst af nedgang for privatleasing. I 2010 faldt andelen af nye privatleasingkontrakter til 4,1 procent mod 4,8 i 2009. Forklaringen er især forhandlernes lyst til hellere at ville sælge biler på gammeldags manér, skriver Dagbladenes Bureau.

FDM forklarer den tidligere høje vækstrate i privatleasing under finanskrisen 2008-2009 som et fænomen med billige biler via overskudslagre. Nu vil bilhandlerne hellere sælge - og holde på kunderne - ved at lave særpriser og bruge demobiler med store rabatter, der trækker kunder til den klassiske bilhandel, mener FDM.

Danmarks Automobilforhandler Forening bekræfter salgstendensen.

- Vores bilforhandlere vil hellere sælge en bil end at formidle en leasingaftale, hvor de ikke selv har kunden tæt inde på livet. Derfor er flere begyndt med rabatter til dem, som køber, siger direktør i D.A.F., Jens Brendstrup.

Også det store salg af småbiler, hvor bilpriserne er presset i bund, er årsag til, at kunderne køber frem for leaser, mener Bilbasens analyse-afdeling.

Dansk Industris forhandlerorganisation Bilbranchen anfører, at danskernes kørselsmønster ofte overskrider de typiske 15.000 kilometer i leasingaftaler, hvilket gør leasing uforholdsmæssigt dyrere end ejerskab.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079