Udvider med dybt data-spadestik
Bilinfo har efter flere års tovtrækkeri fået adgang til store mængder CRM-data, som fra denne uge giver landets bilforhandlere større indsigt og gør dagligdagen meget nemmere.
Efter flere års tovtrækkeri med det daværende Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet fik Bilinfo i 2010 godkendelse fra den nye bildata-myndighed Skat til at kunne trække de mange data. Siden da har Bilinfo udviklet, programmeret og testet et bilfaktamodul til sit Pro-program, i samarbejde med en række bilforhandlere.
Ved hjælp af de nu tilgængelige data fra Centralregistret for Motorkøretøjer, CRM, kan bilforhandlerne, ved indtastning af en bils registreringsnummer, hente op til 56 specifikationer på den eksakte bil såsom første registreringsdato, seneste synsdato, stelnummer, hestekræfter og CO2-udslip. Samt ikke mindst andre vigtige særdata omkring op- og nedvejning, trækegenskaber og andet omkring også gulpladebiler.
- Denne nye mulighed har været længe undervejs, og vi har jagtet disse data i mange år, fordi vores kunder bilforhandlerne efterspørger data for at undgå at lave fejl i beregninger omkring bilhandler, fortæller direktør hos Bilinfo, Peter Mørkenborg. Han kom til Bilinfo i 2010 med 15 års it-fortid hos dba.dk., med stor indsigt på slutbrugerniveau.
- Vi ved, at gennemsigtigheden ved bilkøb hos forbrugerne i dag er stor på nettet. Hos Bilinfo vil vi derfor gerne give bilforhandlerne lige så stor gennemsigtighed i deres grundlag for at handle, når der holder en byttebil på forpladsen. Vores dedikerede fokus er jo at rationalisere vores kernekunder, bilsælgernes, hverdag, siger Peter Mørkenborg.
Han vurderer, at der vil komme flere specifikationer til Bilinfo Pro alt efter, hvor mange databaser der kan samkøres. Målet er at komme dybere og dybere i alle data omkring de eksakte biler, især omkring forhold om brændstofforbrug, der er et nøgleparameter i dag.
Gratis i Pro-abonnement
Det nye tiltag i Bilinfo Pro er en fri ekstraydelse for de 1400 bilforhandlere, der i dag betaler 789 kroner om måneden for en lang række funktionaliteter i Pro-abonnementet. Data-tilgangen er ikke indeholdt i det helt gratis Bilinfo Update, der begrænser sig til styring af bilannoncering på diverse medier, herunder Bilbasen, Den Blå Avis, Bilzonen, Gul & Gratis med flere.
- Vi har ikke eksklusivitet for hverken den ene eller anden slags bilforhandler. Vi vil altid levere data til hele markedet, som vores kunder måtte ønske det, også selv om både vi hos Bilinfo er ejet af eBay sammen med Bilbasen, Den Blå Avis og Bilmarkedet. Markedsføring er et omdrejningspunkt for bilforhandlerne, og det skal Bilinfo stille til rådighed fri af bindinger. Og især i dialog med vores kunder, bilforhandlerne, om hvad vej, vi sammen skal gå, betoner Peter Mørkenborg.
Flere tiltag på vej
Han kan ikke forklare, hvorfor adgangen til de nye data, som Bilinfo betaler for hos hosting-firmaet CSC, endelig er blevet frigivet. Men han er bekendt med, at konkurrenten Auto IT, der her i fagbladet for nylig erklærede øget konkurrence for at bryde Bilbasen/Bilinfos markedsdominerende rolle, længe har haft adgang til disse data for bilforhandlerne på nethandels-sitet Biltorvet.dk via Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F.
Motor-magasinet: Vil jeres data-tiltag betyde noget i konkurrencen med Auto IT?
- Om det får betydning for Auto IT er svært at sige. Men det får betydning for bilforhandlernes flow i deres forretninger. Og vi har flere tiltag på vej med funktionaliteter, siger Peter Mørkenborg.
Undrer Auto IT
Fra Auto IT siger direktør Claus Nyboe, at det undrer ham, at Bilinfo først melder dette tiltag ud nu, og at man længe har kunnet finde data ved privatoprettelse af salgsbiler på Bilbasen.
- Jeg kan kun tolke det som et udslag af vores udmelding om øget konkurrence og vil da gerne tage en del af æren for, at Bilinfo tilsyneladende rykker nu til gavn for bilforhandlerne, efter at have siddet lidt på hænderne.
- Disse data har været gratis tilgængelige via os hos D.A.F. og Auto IT på Biltorvet.dk siden 2003, fordi D.A.F., som brancheorganisation, har haft en specialaftale med myndighederne, idet disse data tidligere ikke måtte indgå i en kommerciel sammenhæng. De restriktive krav er nu ændret i registreringsbekendtgørelsen, siden Skat fik et mere pragmatisk syn på anvendelsen af data fra motorregistret. Også andre frie aktører såsom Autodata, Mekonomen og FTZ har længe haft adgang til disse data, siger Claus Nyboe.