23948sdkhjf

Hvad der er sparet, er også tjent

På Hørning Autolager tager man det hele med, og det har udmøntet sig i besparelser, der luner på bundlinien.
Ofte er autoophug ganske synlige i landskabet, men der er undtagelser fra denne regel, og én af dem er Hørning Autolager. På trods af det ligger i et fredeligt villakvarter i udkanten af Hørning syd for Århus, ville man aldrig opdage det, hvis ikke det var for skiltet, da det ligger tilbagetrukket og bag flotte, gamle bøgetræer.

Det er et rigtigt familieforetagende, for på kontoret holder indehaver Birger Grøn Nielsen til. Hustruen holder styr på regnskabet, og ude på værkstedet er det sønnen, som sørger for en stor del af det praktiske. Birger Nielsen har været med i Bilgenbrug Danmark siden starten i år 2000 og sidder i bestyrelsen, hvor han, udover det almindelige bestyrelsesarbejde, har miljø som sit sagsområde.

Også Birger Nielsen kan snakke med om de nye udfordringer, som ophugsbranchen er oppe imod. Et er de hurtige modelskift, og han drager eksemplet med en Hyundai frem, som bare på årene fra 1995 til 2000, har skiftet model tre gange, og hvor delene vel at mærke ikke passer til hinanden. Den slags tager tid, da oplysninger om stelnumre, motorstørrelse og andet er af vital betydning for at finde den rigtige del.

Nogle bilforhandlere tilbyder skrotpræmier i Superliga klassen, og på egnen omkring Skanderborg tilbyder bilforhandlerne hele 15.000 kroner for den gamle bil ved køb af en ny, blot den gamle er registreret og kan køre. Her slår den almindelige skrotpræmie slet ikke til.

- Udover at det hele tager længere tid, og det at vi er oppe mod disse høje skrotpriser, er der jo også internettet og alle de kinavarer, som diverse biludstyrsfirmaer udbyder. Dermed har jeg ikke sagt, vi er trængte, men vi skal blot blive endnu bedre til det vi gør i forvejen, nemlig genbrug, lyder kommentaren fra Birger Nielsen.

Palletanke og sortering

Én af de ting, Birger Nielsen fremhæver, er sortering i fraktioner, og der skal i følge ham ikke så meget til for at gøre det endnu bedre.

Et eksempel er fælge, og hermed også de små nødhjul.

- Vi piller dækkene af de små nødhjul, og derved får vi rent jern, og dermed en højere pris, og gemmer vi dem yderligere til de tider, hvor prisen på jern er høj, bliver det kun endnu bedre. Aluminium sorterer vi også fra, og igen sørger vi for, at der ikke er andet imellem, og her gælder det også om at sælge, når prisen er mest gunstig.

Olie, bremsevæske og andet sørger vi også for at få placeret rigtigt fra starten, og vi bruger ikke lejede beholdere til det, men vore egne palletanke og beholdere.

- Typisk koster leje af blot én beholder 1.500 kroner årligt inklusive tømning, og da vi skal vi have nogle stykker af dem, løber det op over tid. I stedet for at leje, har vi anskaffet os nogle af disse palletanke med et galvaniseret jerngitter omkring. Her ender blandt andet vores tømte oliefiltre som specialaffald, fortæller Birger Nielsen.

- I kraft af de ikke er lejede, er der heller ikke en årlig tømning, så derfor behøver vi først at reagere, når den er fuld, og i nogle tilfælde kan der gå op til flere år, inden en sådan palletank er helt fuld.

- Indrømmet, det er mindre ting, men, hvad, der er sparet, er tjent, konkluderer Birger Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078