En svær rugeproces
SOM MAN KAN LÆSE i denne uges fagblad er udrulningen af infrastruktur til ladning af elbiler blevet et politisk emne, hvor flere interessenter spiller med. Klima- og energiministeren er tilbøjelig til at mene, at den private sektor selv skal stå for etablering og udgift. Må vi hermed minde ministeren om, at det derved kan blive svært for hønen og ægget at finde ud af, hvem der skal først på banen: Ingen infrastruktur - intet incitament til at købe elbiler, ingen elbiler- intet incitament til at udrulle en infrastruktur i privat regi. Her må det offentlige sætte dagsordenen. Det er tilladt politikere at have visioner og turde gå forrest. Også når det gælder udbredelsen af elbiler.
I EN ANDEN DEL af autobranchen kan glasdelen, efter flere års tale for døve øren, nu se frem til, at det offentlige, altså myndighederne, endelig tager branchens indvendinger til indtægt: Nu kommer de regler for syn og autoruder langt om længe, som autoglas-branchen har sukket efter. Vi forstår Trafikstyrelsens nølen så langt, at strammere regler skal højne trafiksikkerheden - ikke omsætningen i glasbranchen. Men vi forstår ikke, at det skulle tage så lang tid at skele til udlandet for at få de regler på plads, som også bilsynsbranchen må erkende er ret og rimeligt. Også elbiler vil opleve slidte forruder, så her er vist udruget et tiltag, vi forhåbentlig kan være tilfredse med mange år fremover.