23948sdkhjf

Bilmarkedet under pres frem mod 2020

Autobranchen i Danmark står over for en række alvorlige udfordringer frem mod 2020. D.A.F. benyttede sit 75 års jubilæum til at kigge ni år frem.
- Samlet set er der ingen tvivl: Danmarks bilforhandlere er nødt til at oppe sig i de kommende år, hvis de skal kunne håndtere de udfordringer, der ligger foran os. Dagsordenen står blandt andet på effektiviseringer, samarbejde, nye alliancer, øget fokus på nethandel, bedre kunderelationer og inddragelse af medarbejderne. For nu blot at nævne nogle af de nødvendige tiltag. De gode nyheder er, at jeg blandt virksomhederne fornemmer en realisme, en villighed til at se udfordringerne i øjnene samt et gå-på-mod, der vil komme virksomhederne til gode.

Det siger Knud Nielsen, formand for D.A.F., om den en ny rapport – Bilforhandleren 2020 – som blev præsenteret på Danmarks Automobilforhandler Forenings 75 års jubilæums generalforsamling på Munkebjerg Hotel ved Vejle i torsdags den 19. maj.

Den nye analyse, som er udarbejdet i anledning af jubilæet, forudser, at bilbranchen i Danmark står over for en række alvorlige udfordringer frem mod 2020.

Analysen og de dertil hørende scenarier for fremtiden er baseret på interview med godt 30 centrale aktører og videnspersoner i autobranchen. Hertil kommer en spørgeskemaundersøgelse med deltagelse af mere end 100 bilforhandlere. Endelig er datagrundlaget suppleret med de seneste relevante danske og udenlandske analyser. Analysen er udarbejdet for D.A.F. af konsulenthuset Damvad i samarbejde med konsulent Hans Bruun.

Notatet samler kort op på en række af de overordnede tendenser, som bilforhandlerne i Danmark bliver nødt til at forholde sig til i de kommende år. Analysen, som i sin helhed kan læses på www.daf.dk, omfatter en række væsentlige udfordringer, nemlig at danskernes forbrug af biler vil stagnere frem til 2020, at danskerne i højere grad vil efterspørge mere brændstoføkonomiske biler, at produktiviteten er under pres, at kunderne bliver mere vidende samt det manglende generationsskifte.

Hybriddrevne frem for elbiler

Rapporten oplyser også, at et flertal blandt landets bilforhandlere og -eksperter ikke tror på, at elbilens for alvor vil være slået igennem i 2020. Vurderingen er, at elbilens store gennembrud ligger længere ude i fremtiden; snarere tættere på 2030.

Konsulentfirmaet KPMG forudser, at den globale markedsandel for elbiler i 2020 kun vil være på cirka syv procent.

Derimod tror autobranchens aktører på, at hybridbiler får et hurtigere gennembrud på markedet end elbiler – om end heller ikke hybridteknologien endnu er færdigudviklet i en form, der gør den konkurrencedygtig, når det gælder brændstofomkostningerne.

På denne baggrund mener et flertal af bilforhandlerne ikke, at introduktionen af el- og hybridbiler vil kræve nogen nævneværdig tilpasning frem mod 2020.

En anden tendens, som Bilforhandleren 2020 identificerer, er forbrugernes stigende tendens til at efterspørge biler med en god brændstoføkonomi. - Finanskrisen og klimadebatten har været stærkt medvirkende faktorer bag væksten i de mindre bilers markedsandel for de mindre biler. For ti år siden var de helt små biler stort set ikke på markedet, og de mindre biler fyldte kun cirka 20 procent. I dag er den samlede markedsandel for de helt små og de mindre biler oppe på 50 procent. Derfor har alle bilmærker nu små eller mindre biler i deres sortiment, siger Jens Brendstrup, direktør for D.A.F.

En uddybning af den nye analyse er i øvrigt emnet for et kør-hjem møde for D.A.F.’s medlemmer onsdag den 29. juni på Fyn.

To æresmedlemmer

Årsmødet bød også på udnævnelse af to æresmedlemmer, nemlig bornholmske Erling Munk og københavnske Per Martini.

Formand Knud Nielsen betegnede Erling Munk som et meget trofast medlem og ven af huset i mange år.

- Han har som formand for de bornholmske bilforhandlere været en væsentlig årsag til, at alle på nær én forhandler på øen nu er medlem af D.A.F. Som formand for Bornholm har han været, og er det til stadighed, drivkraften bag branchens gode omdømme på Bornholm. Han er ophavsmanden til det gode forhold bilforhandlere imellem på Bornholm og dermed skabt en samarbejdskultur på solskinsøen, vi alle kan lære af, sagde Knud Nielsen blandt andet.

Også Per Martini, bestyrelsesformand for det nuværende Andersen & Martini, fik som æresmedlem mange roser med på vejen:

- I rækken af vore æresmedlemmer har i mange år manglet en enkelt. Da vi gik D.A.F.-historien igennem op til jubilæet, fandt vi ud af, at en enkelt person her i kredsen aldrig var blevet officielt udnævnt til æresmedlem – på trods af, at vi har betragtet ham som sådan i mange år.

- Jeg har kendt dig i over 40 år. Og med en forbilledlig evne har du forstået at manøvrere virksomheden rundt i et farvand, fyldt med skær og ikke altid let forståelige koncernbeslutninger. Du har magtet at navigere din virksomhed rundt om problemsagerne og medieomtalen. Dermed har du og din virksomhed været et foregangseksempel for hele branchen, sagde Knud Nielsen blandt andet om Per Martini, søn af en af den danske bilbranchens absolutte pionerer, Percy Martini.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079