Presset af leasing-cirkus
D.A.F. har ført an i kampen mod skævvridningen af markedet til leasingselskabernes fordel, sagde formand Knud Nielsen blandt andet i sin beretning på foreningens generalforsamling.
- Skævvridningen, som er kommet efter at leasingcirkuset rigtig har foldet sig ud, har taget meget af D.A.F.s tid det seneste år. Med tilgang til at anvende mindstebeskatningspriser samt den forholdsmæssige registreringsafgift er det mildest talt overordentlig vanskeligt at konkurrere med leasingselskaberne. Derfor så vi også at hver tredje bil blev leaset i 2010. Gang på gang har vi fremhævet disse konkurrenceforvridende fordele, og politikerne har da også ladet til at være interesserede i at se på problemstillingen. Man kan sige, at de ikke rigtigt har noget valg. De kan jo også godt se at pengene fosser ud af statskassen, tilføjede han.
- Det er ikke kun på leasing-området, at D.A.F. har markeret sig politisk det seneste år. Markedsføringen af foreningens politiske holdninger samt kontakten til politikerne på Christiansborg har helt sikkert fået et nøk opad, vurderede formanden.
Købsafgift
- Når vi har mødtes med politikere på Borgen har vi selvfølgelig også diskuteret den evige sten i skoen for forhandlerne registreringsafgiften. D.A.F.s helt klare holdning er, at registreringsafgiften skal afskaffes og erstattes af en købsafgift. Den afgift vil så variere på baggrund af bilens CO2-udledning og andre faktorer såsom motorstørrelse og hestekræfter. Registreringsafgiften er en nummerpladeafgift. Og ærlig talt, det koster ikke tre gange bilens pris at få lavet et sæt nummerplader i Danmark. Så registreringsafgiften er en ren pengemaskine for staten, fortsatte Knud Nielsen.
- Men med udbredelsen af leasing kan finansministeren dog blot se til, mens indtægterne falder år for år. Man skulle derfor også tro, at der var større vilje blandt regeringspartierne til at ændre hele bilafgiftssystemet. Men vi må nok erkende, at Christiansborg vil være på den anden ende frem til efter næste folketingsvalg. Så vi forventer ikke, at der kommer konkrete ændringer på området lige som det første. Uanset hvad, skal en ændring af afgiftssystemet jo komme som en tyv i natten. For ellers går bilsalget jo i stå. Men vi har fremlagt vores samlede bud på et nyt bilafgiftssystem for politikerne, og de var meget imponeret over vores model, sagde han og tilføjede:
- I øjeblikket samarbejder D.A.F. også med resten af branchen om et fælles bud på en model for bilafgiftsystemet. Der er initiativer i gang med Bilbranchen og FDM samt bilimportørerne. Mottoet er igen vi kommer længere sammen end hver for sig. Derudover er planen, at vi vil lancere en større kampagne, som skal sætte fokus på det absurde i registreringsafgiften.
I den omfattende beretning kom formanden også ind på blandt andet det fine bilsalg i 2010, det nye samarbejde med FAI og SKAD om en fusion senest fra 2015, kvalerne med Bilbasens prisstigninger, det nye udspil om AutoJura (læs mere på navnesiderne), de to nye EU-forordninger til erstatning for den tidligere gruppefritagelse sidste år og Ankenævn for Biler, som arbejder på få blive godkendt af Økonomi- og Erhvervsministerieten.
D.A.F. tæller i dag 500 medlemmer med cirka 650 udsalgssteder i alt.