Store planer hos Audi og Porsche
Audi vil fordoble salget i USA og lægger billet på produktion hos VWs amerikanske fabrik. Skal udvikle for Porsche.
Stadler fortalte samtidig, at det er hans mål at fordoble salget i USA fra de 101.629 enheder i 2010 om nogle år i USA. Hans første mål er 160.000 i 2015. Derfor ser man seriøst på muligheden for at fremstille biler lokalt på samme fabrik, som VW har indviet i USA.
Samtidig oplyste han, at den nye Q5 og A6 begge kommer med hybridteknologi i løbet af efteråret, og A8 i 2012. E-tron, elbilen, som tidligere er vist nogle gange, testes i Tyskland i løbet af efteråret, mens de nye mindre Q3 og Audi A3 ikke skal sælges i USA.
En overraskende melding er, at Audi ingeniører og udviklingsmedarbejdere skal udvikle den kommende nye Porsche Cayenne, VW Touareg og en længere version af Q7, samt en mindre Porsche Cajun, som deler platform med Audi Q5.
Produktion i USA eller Kina
Porsche har også store planer for de kommende år.
- Vi ønsker, at fordoble vore salgstal frem til 2018, men om det bliver i USA eller Kina, vi skal have en ny produktion, er endnu ikke besluttet. Beslutningen tages senest ved udgangen af 2011. Vore to anlæg i Zuffenhausen ved Stuttgart og i Leipzig er for små til at opfylde vore kommende mål. Vort salg steg med imponerende 62,7 procent i Kina i 2010, med Cayenne som den populæreste, fulgt af 911-serien og Panamera, oplyser Porsche chefen Matthias Müller.
USA har været det største marked for Porsche, men Kina nærmer sig hastigt, og efterspørgslen er meget stor på de dyrere bilmodeller. På spørgsmålet om hvorfor det er Audi, der skal udvikle flere af de kommende Porsche nyheder, svarede Müller:
- Det er jo samme koncern, og Audi er gode til at udvikle større personbiler, men det tekniske som motorer og transmissioner bliver fortsat med Porsche som udvikler.
De to andre tyske prestigemærker, BMW og Daimler, har også planer om udvidelser på de bestående fabrikker i Tyskland.