100 kilometer-bil skal i produktion
Én liter rækker til 100 kilometer i VWs konceptbil XL1, der kommer på markedet om to år.
XL1 er opbygget efter alle de moderne principper med kulfiberkarrosseri og magnesium. Kun 23,2 procent af bilens vægt er i stål. Der er plads til to i kabinen ved siden af hinanden, hvor tidligere projekter har opereret med to sæder efter hinanden.
En lille tocylindret TDI dieselmotor på 800 kubikcentimeter, der yder 48 hk, driver værket i bilen sammen med en elmotor på 27 hk. Dermed kan XL1 køre 35 kilometer, på ren el. Det maksimale drejningsmoment er på 220 Nm med begge motorer i funktion på baghjulene. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160km/t, med 0-100 på kun 11,9 sekunder gennem en syvtrins dobbeltkobling transmission. Cw-værdien, luftmodstandskoefficienten, er helt nede på 0,186. Og CO2 udslippet er kun 24 g/km.
Ti liters tank til 550 km
Tanken har plads til 10 liter dieselolie, og den samlede aktionsradius opgives til cirka 550 kilometer. Egenvægten er 795 kilogram. Batterierne er lithium-ion, og bremsenergien sendes tilbage til batterierne.
Længde, bredde og højde er 3888/1665/1156 millimeter, med en akselafstand på 2224 millimeter.
Den tidligere VW-chef Ferdinand Piëch, der nu er bestyrelsesformand, lancerede 100 kilometer-bilen for en del år siden med brask om bram, men den kom aldrig i produktion. VW oplyste i Qatar, at den nye bil kommer i produktion om et par år. XL1 projektet viser, hvor langt man kan komme med en lille motor kombineret med batterier. VW vil være førende med økonomiske biler, der kører langt på literen. Den seneste finanskrise, og den megen snak om CO2 udslippet, har uden tvivl sat yderligere skub i udviklingen, men tilbage er spørgsmålet med de mange dyrere materialer, som XL1 er opbygget med, der helt sikkert i første omgang vil influere på prisen.