To stærke kort spiller ud
Det er ikke så ofte, man hører nyt fra Mitsubishi, men på det seneste er der sket en del, og to af nyhederne testes i denne tekst.
Den nye Outlander er også med dieselmotor men på 2,2 liter, der yder 177 hk til 481.995 kroner med Intense udstyr. Her koster den billigste version 346.995 kroner med forhjulstræk alene. Testbilen har træk på alle fire hjul. Om prisen på Outlander er for høj, må den enkelte vurdere, men den skuffer ikke.
Begge de omtalte biler er godt udstyret, og hele Mitsubishi programmet tilbydes med en god forsikringsordning i samarbejde med forsikringsselskabet If.
De to testbiler henvender sig til forskellige kundegrupper i form af en sportslig sedan med rally i blodet, og den store SUV til de mange, som skal have en bil med træk på alle fire til specielle opgaver. Begge syder af kvalitet, som er et af Mitsubishis varemærker, og sikkerheden er tip-top med alt i elektronik.
Dieselmotorerne i de to biler er helt nye med specielle stempler belagt med friktionsnedsættende materialer, der sænker forbruget og formindsker sliddet. Dertil kommer en ny konstruktion, hvor den direkte commonrail indsprøjtning er udviklet af Denso med ni indsprøjtninger per forbrændingsslag. Systemet arbejder med op til 2000 bar tryk og høj kompression.
Lancer 1,8 DI-D
Den nye Lancer-serie bryder markant med forgængeren i et smart design, der tiltaler unge som ældre bilkøbere. Gennem mange år var Lancer modellen i den tidligere generation blandt de bedste i VM-serien i rally, men det stoppede Mitsubishi på grund af krisen. Nu er den nye generation på banen, med masser af sport i blodet til ham eller hende, som ønsker lidt mere end de vanlige volumenmodeller.
Lancer er en bil, der skal prøves, hvis man går i nybiltanker i prisklassen omkring 250.000 kroner, eller 200.000 kroner for den billigste version med benzinmotor. Kabinen er lige så sporty, som udseendet lægger op til, med gode sæder, en vaks dieselmotor og sekstrins transmission. Bagagerummet har plads til 290 liter, der kan udvides til 1350 liter.
Lancer er monteret med Stop&Go, modsat Outlander. Mitsubishi lover et gennemsnit på 19,2 kilometer per liter. Vi kom ud med små 15,5 kilometer i det kolde vintervejr. Motoren trækker bilen fra cirka 60 km/t i sjette gear. En positiv oplevelse, og en herlig bil at køre. Varmesystemet virker meget hurtigt i det kolde vejr. Man mangler ikke udstyr, hverken hvad angår sikkerhed og komfort.
Outlander 2,2 DI-D
Outlander-serien er ikke så ny som Lancer-serien, men der er tale om flere forbedringer, ikke mindst den fine nye dieselmotor efter samme opskrift som i Lancer, der virkelig viser, at Mitsubishi er kommet efter det med moderne dieselmotorer, som de i en årrække var længe om at tilbyde til europæiske bilister. De 177 hk i testbilen gør det godt, og bilen trækker sig selv fra 60-65 km/t i sjette gear.
Mitsubishi lover 15,4 kilometer per liter i gennemsnit i den store bil. Vi kom ud med 14,9 kilometer per liter i koldt vejr, hvilket var en større positiv overraskelse end målingen med Lancer modellen.
Som i andre SUV-modeller sidder man højt med et godt overblik over trafikken.
Outlook kan leveres med fem sæder eller syv, men så kniber det med bagagen. I udgaven med fem sæder er der god plads for og bag med en godt bagagerum, og bageste sæderække kan justeres frem eller tilbage med 80 millimeter.
Vi havde lidt problemer med at finde knappen til elvarmen i sæderne foran, der er gemt godt af vejen. Også i Outlook finder vi et kraftigt varmesystem.
Mere fransk-japansk i vente
Hele programmet tilbyder tre års garanti med ubegrænset kilometer, og 12 år mod rustgennemtæring.
Andre nyheder på det seneste fra Mitsubishi er den lille el-bil MiEV, der er lige om hjørnet, og den helt nye ASX crossover, som vi snart vender tilbage til.
Mitsubishi har indledt et samarbejde med de to franske bilproducenter Citroën og Peugeot, der køber Outlander med egne logoer og ændret frontgrill som Citroën C-Crosser og Peugeot 4007. Det samme med den lille elbil MiEV - og samarbejdet er kun begyndelsen til endnu mere.