Ford fejrer også 125 års jubilæum
Ford grundlagde først senere Ford Motor Co. i Dearborn ved Detroit, efter et par fejlslagne projekter. Ford Motor Co. kunne for nogle år siden fejre de første 100 år, men det er altså i år 125 år siden, Henry Ford I viste det første køretøj. Han fik gang i hjulene efter 1913, hvor han opfandt samlebåndet på den store nye fabrik, der producerede Ford T, til en billigere pris. Fra 1908 til 1928 fremstillede Henry Ford I 15,5 millioner biler uden at annoncere. De solgte sig selv. Det var en rekord, som holdt helt frem til 1972, da VW med Type 1 modellen havde produceret flere enheder.
Men der er også en andet vigtigt jubilæum i Ford koncernen i år. Det er nemlig 100 år siden, Henry Ford I grundlagde fabrikken i Brentwood, Essex, i England. Det bliver fejret på behørig vis i hele Storbritannien, hvor Ford år efter år har været det mest solgte bilmærke.
Samlesæt til Danmark
En af de første Ford fabrikker i Europa var i øvrigt i København efter Brentwood fabrikken i England. Ford købte en nedlagt fabriksbygning i Heimdalsgade 42 på Nørrebro i København i 1919. Bilerne kom fra Dearborn i samlesæt. Meningen med den danske fabrik var leveringer til Sverige, Norge, Finland, Polen og Tyskland, men også til England, når man manglede biler til kunderne.
I 1924 blev bygningerne i Heimdalsgade for små, og Ford flyttede til Sydhavnen, hvor der var meget bedre plads. I 1927 fik Ford T, "Tin Lizzie", en afløser, Ford A, som også blev samlet i Sydhavnen, der blev ved med at samle biler til Ford frem til 1966.
Billigere end forventet
Da Ford T så dagens lys, var det Henry Fords plan, at den skulle koste under 1000 dollars, takket være samlebåndet, og den kom ned på 895 dollars. Da produktionen blev mere rationaliseret, kunne man i USA købe afløseren Ford A for kun 450 dollars.
Ford er i dag en verdensomspændende virksomhed med fabrikker på hele kloden, der også under sidste verdenskrig fremstillede Rolls-Royce motorer til RAF. I dag har Ford cirka 163.000 ansatte, heraf er de 29.000 på den store fabrik i Köln. Som den eneste af de tre store bilproducenter i USA, GM, Ford og Chrysler, var det ikke nødvendigt for Ford, at låne penge af regeringen i Washington DC, efter den sidste krise.