23948sdkhjf

Små koreanere presser Suzuki Danmark

Hidtil har Suzuki været storsælgende småbil-konge herhjemme. Men koreanske konkurrenter som Kia, Hyundai og ikke mindst Chevrolet (Daewoo) har taget en god bid af kagen i en tid, hvor små biler storsælger.

Ifølge Erhvervsbladet forventer Suzuki Danmark i år et lavere overskud på baggrund af en uændret aktivitet. Ser man på top 10 over de mest solgte mærker i 2010, er der klar fremgang for alle, undtagen Suzuki, der med 7772 solgte personbiler er gået bare 12 biler frem. Det tilmed i et år, hvor det samlede salg herhjemme oplevede en kraftig stigning ovenpå et sløjt 2009.

Af regnskabsåret 2009/10, der sluttede 31. oktober, noterer Suzuki Bilimport Danmark A/S, at selskabet "desværre ikke fik del i årets stigende bilsalg". Over for Erhvervsbladet vil selskabets adm. direktør, Hans Nørskov Henriksen, dog ikke uddybe hvorfor, men henholder sig til den skriftlige årsberetning.

Overskuddet hos importselskabet udgør trods alt 24 millioner kroner ud af en omsætning på 617 millioner. I 2005/06 toppede Suzuki Danmark med en omsætning på 1,7 milliarder kroner. Her var Suzuki førende med 15.306 solgte personbiler. Siden er det gået støt tilbage, og i 2010 lå mærket nummer syv på mærkeranglisten herhjemme.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09