Fransk med tyske krummer
Den nye Peugeot 508 er en positiv overraskelse med en kvalitetsfornemmelse på niveau med de bedste tyskere.
Den nye Peugeot 508 HDi, som vi her tester i topudgaven med 2,2 liters dieselmotor, er en positiv oplevelse. Motoren yder 204 hk. Den er udstyret med hele udstyrspakken og mere til, som for eksempel head-up display i forruden. Prisen er 559.990 kroner, hvilket er ganske mange penge, men afløseren for Peugeot 407, og før den 406, er i dag placeret i et segment, hvor forgængerne aldrig nåede op.
Det finder man først ud af, når man prøvekører nyheden, som flere af mine meget frankofile venner også benyttede testugen til. Det er her, man som testkører finder ud af mere end blot at beskrive en ny bilmodels køreegenskaber med mere. To kom med en to år gammel 407, den ene SW, stationcar, den anden sedan. De reagerede ens efter en prøvetur i 508 og istemte, at det helt sikkert bliver deres næste bil, men nok ikke med 2,2 liters dieselmotor. De kan godt nøjes med 2,0 liter, der yder 163 hk. Peugeot 508 leveres også med 1,6 HDi, der yder 120 hk, men som nok er for lille til forretningsfolk og bilister med stort trækbehov.
Der er god plads til fem voksne i 508, og med et bagagerum på 545 liter er der plads til rigtig meget til den lange rejse med familien.
Priserne i den nye serie begynder ved 314.990 kroner for 1,6 benzin VTi, der yder 120 hk med samme fine sikkerhedsudstyr. Den loves 16,1 kilometer per liter.
Stram undervogn
Franske biler har traditionelt haft en mere komfortabel og blødere afstemt undervogn end konkurrenterne. Det har man ændret løbende hos Peugeot. Undervognen i Peugeot 508 er som en stram tysker, men alligevel komfortabel. Den reagerer prompte på førerens ratudslag, og den ligger mere snorlige på motorvejen i kraftig sidevind end sin forgænger.
Man sidder fint bag rattet i gode sæder med masser af komfortudstyr. Det er en fornøjelse at køre langt i denne bil, der har en topfart på 234 km/t med 0-100 på kun 8,2 sekunder. Den fine fleksibilitet i sekstrins automattransmissionen giver afslappet kørsel med nok motoreffekt i de fleste situationer, men skal det gå lidt hurtigere, benytter man det sekventielle gearskift med padler ved rattet.
Testbilen var også udstyret med xenon forlygter, el-sæderne foran og meget mere.
Rimeligt brændstofforbrug
Vi kom ud med et gennemsnit på 14,4 kilometer per liter. Peugeot lover 17,5 kilometer per liter. Vi gjorde samtidig et andet eksperiment: På en længere tur over 300 kilometer med konstant dansk motorvejshastighed kom vi ud med 20,5 kilometer per liter med blød speeder. Flot når man tænker på, at der ligger 204 velvillige heste ude foran, der tæmmes via en automattransmission.
Et enkelt minus er, at der mangler bedre aflæggerplads ved rattet. 508 leveres også i en stor SW, stationcar.
Nuværende Peugeot-ejere vil ved skifte få en behagelig overraskelse over den store udvikling, der er sket fra 407-serien, og de mange andre, som ikke tidligere har tænkt fransk, burde få sig en prøvetur. De bliver overrasket.