Synsvirksomheder ikke klædt på til seleproblem
Dahl Engineering i Thisted mener, at Trafikstyrelsen ikke i tilstrækkelig grad pålægger synsvirksomhederne at afvise ringe eftermonterede sikkerhedsseler.
Et spørgsmål fra Torsten Schack Pedersen lyder, hvad ministeren vil gøre for at forhindre, at køretøjer kan gå gennem syn med ulovligt udstyr.
Ministeren svarer, at Trafikstyrelsen har oplyst, at når den senest udsendte meddelelse til synsbranchen ikke kræver, at bilen nægtes godkendelse, skyldes det, at det meste af det ulovlige udstyr er løst udstyr, og at man ikke kan nægte at godkende en bil, fordi den indeholder ulovligt løst udstyr. Ministeren svarer videre, at hvis politiet standser et køretøj, hvor det ulovlige udstyr benyttes, vil det kunne straffes med bøde.
- Jeg tror, politiet ikke vil gå i gang med at kontrollere, om sikkerhedsseler og deres forankringer er i orden i busser, hvor selerne er monteret fast på sædernes stel. Det er da synsvirksomhedernes opgave, hvad skal vi ellers bruge synsvirksomhederne til, siger Claus Dahl Pedersen til Motor-magasinet og fortsætter:
- Men det drejer sig jo netop ikke om løst udstyr fastspændingsudstyret i alle de børnehavebusser, som jeg har givet Trafikstyrelsen og ministeren billeder af, har alle de ulovlige seler og udstyret monteret på sædets stel. Jeg har aldrig påpeget, at det skulle dreje sig om løst udstyr i de pågældende skole- og børnehavebusser, siger Claus Dahl Pedersen.
Ombyggede rutebiler
Problemet er opstået, fordi busleverandører ombygger gamle busser, der tidligere har været brugt som rutebiler, til børnehave- og institutionsbusser. Her eftermonteres sikkerhedsseler, uden at ombyggeren tester holdbarheden.
- Det er horribelt, for institutionsledere og forældrene forventer, at busserne skal være forsynet med sikkerhedsseler, men er næppe klar over, at sæder og sikkerhedsseler måske slet ikke er i stand til at holde børnene sikkert i sædet under en kollision. Det er falsk tryghed, siger Claus Dahl Pedersen. Han har optaget gruopvækkende film af sine crashtest af diverse selemonteringer.
Mangler i ny synsvejledning
Trafikstyrelsen medgav under et møde med Dahl Engineering hos transportministeren den 1. november, og at kunne være behov for at præcisere reglerne for synsvirksomhederne, da børnehavebusser tilsyneladende synes og godkendes, selv om sikkerhedsselerne er monteret på sæderne, og ikke i vognbunden eller bussens karosseri.
Tirsdag den 9. november udsendte Trafikstyrelsen imidlertid en ny version af Vejledning om syn til synsbranchen, uden at reglerne om fastspændingsudstyr til børn er blevet tilføjet eller præciseret, mener Dahl Engineering.
Tilbagekaldelse ikke nok
Trafikstyrelsen har også udsendt en meddelelse, hvor man tilbagekalder ulovligt fastspændingsudstyr til børn i blandt andet børnehavebusser. Undersøgelsen omfatter 26 leverandører og er ikke afsluttet. Men styrelsen oplyser, at der indtil videre er givet påbud om tilbagetrækning hos ni leverandører, og at en politianmeldelse overvejes mod en leverandør, der ikke har fulgt påbud om tilbagetrækning.
Dahl Engineering mener, at virksomhedens crash-test viser, at en tilbagekaldelse af seler ikke løser problemet, fordi de fleste sæder og vognbunde i busser og minibusser fra før 2001 ikke er konstrueret og testet til at kunne modstå belastningen fra fastspændte passagerer under en kollision.
Transportministeriet har nu bedt Trafikstyrelsen om en redegørelse om sagen.
Klik her for at se en video af crashtesten