Leasingportal for bilmarkedet i luften
Ny portal samler leasingtilbud og giver bilforhandlere, bilimportører og leasingselskaber et nyt, stort udstillingsvindue.
Med portalen bliver det lettere for både erhvervsliv og private at søge leasingemner kun ét sted.
- Vi givet et overblik og et udstillingsvindue, som ikke tidligere har været i Danmark, hvor der ikke har været transparens på leasingmarkedet for biler. Det giver bilforhandlere og importører adgang til endnu flere kunder, fordi det hele er samlet i én database, forklarer Mark Korsgaard Fenger, som er direktør for Leasingbørsen.
Konkurs bag idé
Han og kompagnonen Tim Bilstrup gik i 2008 begge konkurs med deres entreprenørselskaber, hvilket efterlod dem med leaset udstyr for flere millioner kroner, som de havde svært ved at overdrage eller afvikle.
De var meget forundret over, hvordan alle involverede parter dem selv som leasingtager såvel som leasingselskaberne - var tabere i processen på grund af manglende struktur og overblik på markedet. Det affødte idéen om portalen Leasingborsen.dk, der gik i luften 8. februar 2011 og allerede har lavet aftaler med firmaer som Fleggaard Leasing og luksusleaseren Car to Lease. Derudover har flere af Danmarks største leasingselskaber som Nordania Leasing, LeasingFyn og Danske Leasing også vist interesse og lavet aftaler.
Også til andre lande
Planen er at eksportere portal-konceptet til flere europæiske markeder. I USA kører portaler for leasing allerede succesfuldt i (www.swapalease.com og www.leasetrader.com), så alle erfaringer viser, at der er et stort potentiale. Det har fået investeringsselskabet Seed Capital til at skyde penge i Leasingbørsen, der de første par måneder har oplevet besøg af 25.000 unikke brugere.
Fra Seed Capital har direktør Niels Vejdrup Carlsen udtalt, at Leasingbørsen.dk giver det overblik, som han mistænker leasingselskaberne for ikke at være så interesserede i at give brugerne. Omvendt kan Leasingbørsen hjælpe selskaberne med at løse problemet med leasingtagere, der ikke kan overholde deres kontrakter ved at finde aftagere til produkterne. Den markedsmekanisme kan portalen løfte.
God erfaring allerede
Det koster 149 eksklusive moms at oprette én bilannonce. Da vi på fagbladet klikkede ind, lå der 167 biler som leasingtilbud, især en del specialbiler.
En af de bilfolk, der har gode erfaringer med det nye udstillingsvindue, er Kim Jørgensen, som importerer nye og sælger brugte amerikaner- og specialbiler, både og motorcykler hos Cars Are Us i Roskilde. Han har oplevet stor interesse for sine biler, siden han begyndte at bruge Leasingbørsen.
- Hver uge får jeg henvendelser fra kunder, der har set mine biler på Leasingborsen.dk, så jeg er meget positiv over portalen, som giver mig et godt alternativ til markedsføringen af mine biler. Jeg glæder mig meget til samarbejdet, siger Kim Jørgensen.
De store, amerikanske biler har tiltrukket sig pæn opmærksomhed på portalen, hvor mere end 3000 den sidste måned specifikt har været forbi annoncerne fra Cars Are Us. Det har ført til mere end 100 konkrete henvendelser siden midten af april, men endnu ingen underskrevne leasingkontrakter.
Kim Jørgensen er dog ikke i tvivl om, at det nye site vil åbne markedet og hans salg.
Fleggaard: Fin ny kanal
Fleggaard Leasing, som blandt andet har specialiseret sig i leasing af brugte biler, er netop begyndt at annoncere på den nye portal. Herfra siger salgschef Morten Nielsen, at han har en klar formodning om, at Leasingbørsen kan være en kanal, der fremmer salget af leasingaftaler.
- Derudover får vi en alternativ måde at fremme forståelsen af leasing hos vores målgruppe, forklarer Morten Nielsen, der er salgschef hos Fleggaard Leasing.