Salget af biler til erhvervslivet tilbage på før-kriseniveau
Men Dansk Erhverv maner til besindighed.
Chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv ser flere årsager til stigningen:
- Der er ikke kun tale om, at erhvervslivet er i fremmarch, så vi skal holde igen med jubelen. At der er fremgang er ubetinget, men tiderne er ikke bedre end 2008.
En nærmere analyse af tallene viser, at over halvdelen af de nye erhvervsbiler er solgt til leasing, og at cirka 20 procent af disse bruges som privatbiler.
Lastbilsalget er tilbage på 2009-niveauet og fastholder dermed billedet af en sindig fremgang. Salget er næsten oppe i det niveau, som kan betragtes som naturligt på den lange bane.
- Lastbilerhvervet taber markedsandele på eksportområdet, så det er bemærkelsesværdigt, at den indenlandske efterspørgsel har kunnet bringe salget op på dette niveau. Vi skal passe på med at udråbe dette til en fuld genrejsning af transporterhvervet. Den historiske nedgang i 2008 og -09 kræver også, at vognmændene skal have udskiftet vognparken, der nok har fået lov til at blive lidt ældre end normalt på grund af krisen, siger Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.