Dyster fremtid for den europæiske bilindustri
Behovet for olie og benzin stiger til det dobbelte i 2050, og 300.000 jobs i bil industrien flytter fra Europa til Kina før 2025.
Ifølge rapporten forventes forbruget af energi, benzin og olie at blive fordoblet før år 2050. Bureauet bag rapporten har talt med specialister i mange lande, der forudser, at salget af biler stiger med to til tre procent i de industrialiserede lande, mens de i udviklingslandene vil vokse mere end det dobbelte i gennemsnit. Lande som Indien og Kina vokser meget mere, men rapporten nævner også Mexico, Tyrkiet, Indonesien, Egypten, Malaysia, Thailand, Colombia og Venezuela, der får brug for meget mere energi.
Lande som de rige europæiske lande får en mindre ældre befolkning, og Schweiz, Holland, Belgien, Østrig, Norge og Danmark vil ikke længere tilhøre de 30 førende lande. Udviklingen vil stige op mod 73 procent i Saudi Arabien og sænkes med 37 procent i Japan, forudser rapporten "Die Welt im Jahr 2050". Den store bank HSBC har også været medvirkende til at udarbejde rapporten, som man kan læse på www.hsbctrinkaus.de.
Jobs flytter til Kina
Det tyske analysebureau Roland Berger Strategy Consultants, der udgiver jævnlige rapporter omkring bilindustriens udvikling, har udsendt "Automotive Landscape 2025". Rapporten giver et mikset billede med fare for, at olien snart slipper op.
Den store udvikling sker i Asien i de næste 15 år, og det bliver især med mindre biler, som udleder mindre CO2 til atmosfæren. 50 procent af bilerne i 2025 vil fortsat have den konventionelle stempelmotor, og cirka 10 procent vil være el- eller hybridbiler.
Den måske mest kontante konklusion er, at Berger bureauet forventer, at omkring 300.000 job fra den europæiske bilindustri vil flytte til Kina i 2025. Bureauet nævner ikke hvad, der eventuelt sker med den nordamerikanske bilproduktion.
Den kendte tyske professor Ferdinand Dudenhoeffer, der er chef for udviklingen ved universitetet i Duisburg-Essen, mener som bureauet Roland Berger, at tusindvis af europæiske job flyttes til Kina, der bliver nyt center for bilens udvikling.
- 58 procent af nybilsalget vil ske i 2015 i Kina, Rusland, Indien og Brasilien, der samtidig vil producere de mange biler lokalt, udtaler Dudenhoeffer. Han tilføjer, at store byer som Paris angiveligt vil have 3000 elbiler i 2015, og de øvrige biltyper, som kunderne køber, bliver mindre biler.
Småbiler til Asien
Det kan se ud som om, at VW og Ford med flere har set skriften på væggen. Ford har vist en ny prisbillig bil i Indien, Figo, og Toyota har tidligere oplyst, at producenten vil udvikle en lille prisbillig bil på basis af den lille iQ. VW oplyste igen forleden, at tyskerne udvikler en ny lille model til Kina og de andre asiatiske markeder.
De nye små biler skal fremstilles i Kina. Indiske Tata var først med den lille Nano, der foreløbig er så stor en succes i Indien, efter lidt indkøringsproblemer, at eksporten er udskudt. Ferdinand Duddenhoeffer mener, at bilsalget i Kina vil vokse til 29,6 millioner enheder i 2025, mod 11,3 millioner sidste år.
Mo18ke01 01
2025.