23948sdkhjf

Kommuner undlader seler til børn

Dahl Engineering åbner debatten om overholdelse af den krævede sikkerhed for korrekt fastspænding af børn med tv spot og webfilm.
Flere kommuner har problemer med at overholde lovens ord om, at børn skal være fastspændt i private og kommunale køretøjer. Det mener Dahl Engineering i Thisted, der i en kampagne nu vil sætte fokus på sikkerheden via tv-spot og webfilm.

Indehaver af det nordjyske crasttest-firma, Claus Dahl Pedersen, mener, det er forkasteligt, at færdselsloven ikke gælder for børn transporteret i en taxa eller erhvervsmæssig minibus.

- Masser af børn køres rundt uden at være forsvarligt spændt fast. Færdselsloven kræver, at børn skal spændes fast i godkendte barnestole, der passer til barnets størrelse, i private og kommunale køretøjer – men ikke i køretøjer til erhvervsmæssig befordring, for eksempel en taxa eller minibus – giver det mening?, spørger Claus Dahl Pedersen.

Han nævner, at flere kommuner har problemer med børnenes sikkerhed i blandt andet institutionsbusser. I Esbjerg kommune greb nogle forældre ind – og nu er de 14 busser, der ellers kørte børnene til skovbørnehaver, kørt i garage. Opgaven er blot givet videre til private taxivognmænd, der ikke skal leve op til de samme sikkerhedskrav som kommunen, eller for den sags skyld private. Claus Dahl Pedersen mener, kommunerne ikke kender de EU-regler, der kræver anvendelse af E-godkendte barnestole til fastspænding af børn. Derfor har han igangsat oplysningskampagnen og debatten.

Sælger hybridsæder

Claus Dahl Pedersen åbnede i 2004 Dahl Engineering i Thisted som Danmarks eneste crashtest-laboratorium med 150-200 sikkerhedstest årligt. Her har han blandt andet udviklet et patenteret hybrid-sæde, der kan benyttes af alle lige fra børn i ni måneders alderen til voksne.

- Med hybridsædet monteret i eksempelvis en minibus kan vognmanden i løbet af dagen tilbyde sikker og fleksibel transport til skoler, børnehaver, plejehjem og institutioner med mere i vilkårlig rækkefølge uden at skulle bruge tid på at køre hjem for at hente og aflevere barnestole. Det letter vognmandens dagligdag og redder liv, siger Claus Dahl Pedersen.

Han er ved at udbygge i Thisted for at begynde en større produktion af sit hybridsæde, efter at der for nylig kom en afklaring på, at disse sæder er afgiftsfritaget.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094