Nyeste generation Micra overrasker
Den nye Nissan skal sælges over hele kloden, hvilket giver konkurrencedygtige priser.
Den første Micra var så dårligt rustbehandlet, og den nærmest var væk efter forholdsvis få år. Det har japanerne taget ved lære af. Nissan fremstiller i dag fine biler uden problemer med kvaliteten. Den sidste Nissan Micra var fremstillet i England. Nu sker det i lande med lave lønninger såsom Thailand, Kina, Mexico og Indien, hvor de danske versioner kommer fra.
Samme bil i alle lande gør det muligt, at tilbyde den nye model til en yderst konkurrencedygtig pris. Når man skal tage hensyn til kunder i USA, Sydamerika, Japan, Europa og alle andre steder, må man gå på kompromis med designet, som altid kan diskuteres, men Micra har fået et nyt friskt design, som altid kan diskuteres.
Den kører sikkert og stabilt, og har relativ god plads på bagsædet og et udmærket, regulært bagagerum på 265 liter, der kan udvides med foldebagsædet.
Testbilen var den dyreste i udstyrsniveau Tekna til 183.670 kroner, men priserne starter helt nede fra kun godt 130.000 kroner, hvor man ikke savner motorkraft med rimeligt udstyr.
Trecylindret motor
Den lille bil har trecylindret benzinmotor, der yder 80 hk. Det er utroligt, som de tre stempler ude foran arbejder, og så giver den ikke særligt meget lyd fra sig ved de danske hastigheder. Friskt og kvikt går det derudaf med en topfart på 170 km/t, og 0-100 på trods alt 13,7 sekunder.
Micra leveres også med automat CVT-transmission det såkaldte milliongear som koster 23.000 kroner ekstra og sikkert vil være mange ældres valg. Nogle vil efterlyse et sjette gear, men det er ikke nødvendigt med den gode gearing, Nissan har valgt til de fem gear. Motoren løber cirka 3000 o/m ved 100 kilometer i timen i femte gear og 3750 o/m ved 130 km/t, og den trækker sig selv i femte gear fra 55 kilometer i timen. Nissan lover 20 kilometer per liter i den lille bil. Vi kom ud med 15,9 kilometer per liter. Udmærket.
Flot udstyr
Foreløbig har Nissan kun denne ene model i programmet i tre udstyrsniveauer. Den er fornemt udstyret. Blandt andet med nøglefri start.
Karrosseriet er femdørs. Testbilen havde automatisk klimaanlæg med pollenfilter. I de to andre modeller et manuelt system begge herligt sommer og vinter til henholvsvis køling og hurtig af afdugning af ruderne. Hertil parkeringsassistent, kørecomputer, varme i forsæder, el-ruder foran, justerbart rat, navigationsanlæg, som er dyrt som standardudstyr, og et fint interiør, der lugter at flere penge.
Hertil ABS, ESC og bremseassistent, med mere.
Undervejs er der ikke meget minibil-følelse fra bilens reaktioner eller undervogn. Den optager ujævnhederne pænt, og med en meget lille vendediameter. Rart i byen ved parkering.
Nissan Micra er kort og godt en positiv overraskelse hele vejen rundt, og jeg spår bilen en pæn fremtid. Garantien er tre år eller 100.000 kilometer, tre år på lakken, uden kilometerbegrænsning, samt 12 år mod rustgennemtæring, men markedsføringsmæssigt sker der ikke meget - desværre.