Kia Ceed SW til folkepris
En velkørende, rummelig og pænt udstyret stationcar for under 200.000 kroner trummer familien Danmark til landets bilforhandlere.
Testbilen er SW CRDI 1,6 liters 115 hk stationcar i den nye årgang, der har fået sekstrins transmission, som burde hjælpe på brændstoføkonomien. Femte og sjette gear er ret højgearet. Man skal helst over 70 kilometer i timen, før motoren trækker den 1461 kilogram tunge bil rent, og det kniber også at dreje om hjørnet i tredje gear, hvor systemet beder om skift til andet gear. Det er vel en vansag.
Testbilen havde det hele i komfortudstyr, og selvfølgelig alt det sikkerhedsmæssige såsom ABS, ESC med Traction Control System, EBD, automatisk dørlåse ved start, opvarmning af viskerblade ved koldstart og meget mere.
Det er helt naturligt, at udbredelsen af denne model er stor. Den gennemgående finish er dog endnu ikke på niveau med de bedste vesteuropæiske biler, selv om modellen er fremstillet i Europa. Men den har et friskt design med den nye og mere elegante frontgrill. Ceed leveres også som varevogn, samt i to udgaver med 90 og 126 hk benzinmotorer.
Indrømmer højt forbrug
Den nye Kia Ceed SW CRDI stationcar koster fra 194.999 kroner. En konkurrencedygtig pris for den relativ store og rummelige bil. Testbilen var dog bedre udstyret til en pris på 249.999 kroner med fartpilot-pakke, måtter og anden lakering.
Kia lover 22,2 kilometer per liter, men det holder ikke. Vi kom ud med kun 14,5 kilometer. Andre Kia kørere har gjort os opmærksom på, at de har klaget til forhandlerne over det dårlige gennemsnit, og en enkelt forhandler indrømmer problemet. Den har ellers topmoderne dieselmotor teknologi, Stop & Go og burde kunne klare mere. Måske er de endnu ikke så dygtige i Sydkorea til motorstyring med mere som i Vesteuropa.
Men når det er nævnt, er Kia Ceed en fin-fin bil med god plads til fem voksne og et bagagerum op til hattehylden på pæne 534 liter, eller op til loftet hele 1664 liter med foldet bagsæde.
Lang garanti sælger
Den store fordel hos Kia er syv års garantien eller 150.000 kilometer, som sælger mange biler. Hvis man skifter bilen efter fire til fem år, er der fortsat lige så mange år tilbage på garantiskalaen til næste ejer, hvis bilen ellers er blevet passet i henhold til servicehæftet, som nogle mærker nøjes med ved nysalg.