23948sdkhjf

Musikken er bestilt

DEN DER BETALER festen bestemmer musikken, lyder et gammelt mundheld. Men det er set før, at værten har været så tonedøv, at der er bestilt musik så langt ude af takt, at det skurrer i ørerne. I autobranchen er det forsikringsselskaberne, der har spendere-bukserne på og byder op til dans med værkstederne – samt autolakererne, der ofte føler sig henvist til bænken med ufyldt balkort. I denne og sidste uges fagblad hører vi igen autolakererne klage deres nød over for dårlig betaling, fordi forsikringsselskaberne er arrogante og kun vil tale med storebror – værkstederne – der lader kløene gå videre til lillebror, underleverandørerne i autolak-delen, som bestemt hellere vil kaldes samarbejdspartner. Og betales derefter.

DER ER SKET EN konsolidering og effektivisering i også vognmalernes del af branchen. Nye teknologier har ganske vist krævet ny læring, materialer og udstyr. Men forsikringsbranchen har kigget aktørerne over skulderen og fundet vægtige argumenter ved at påpege, at især de store aktører i autolakbranchen tilsyneladende har rekordagtige overskud. Den kan blive svær at bortforklare i den videre dialog, som også meget gerne må indfinde sig i det nye skadesråd mellem auto- og forsikringsbranchen. Måske lakbranchen skulle kigge tilsvarende på forsikringsbranchens regnskaber og finde argumenter, der kan hamle op med klagesange om øgede udgifter til storm og syndflod. Vi skal nok have for øje, at markedskræfterne i sidste ende vil finde de rette løsninger. Og vi skal nok tro forsikringsselskaberne, når de siger, at de ikke har interesse i at udsulte auto- og lakbranchen. Problemet er gennemsigtigheden i forsikringsbranchens aftaler med de enkelte aktører, der lader meget tilbage at ønske. Og så naturligvis, at der altid vil stå en konkurrent klar til at overtage opgaver, som kollegaen må sige nej til af økonomiske årsager.

GENNEMSKUELIGHED ER også nøgleordet, når debatten kører om det nye tiltag Autobutler.dk. Kan det virkelig være fagligt forsvarligt at lade bilisterne selv bedømme omfanget af en nødvendig reparation eller service over en internet-baseret tjeneste, hvor værkstederne efterfølgende kappes om at byde sig billigst muligt til? At dømme efter populariteten, så ja. 5250 formidlede værkstedsopgaver på et halvt år må vel siges at være en succes – forhåbentlig også for de værksteder, der vinder "entreprisen" på de enkelte arbejdsopgaver i lige så høj grad som for den unge ophavsmand bag sitet, der mener at være en humlebi, som har fundet ud af, at den kan flyve. Måske den kan tage mariehønen med op og bede Vorherre om godt vejr for autolakererne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079