23948sdkhjf

Opbakning til pierre.dk fra konkurrenter og kolleger

Tre store autolakererier er helt enige i kritikken af forsikringsselskaberne. Efterslæbet i laktimeprisen er blevet for stort. Forsikringsselskaberne afviser.
- Siden vi i sommeren 2008 prøvede at komme i dialog med forsikringsselskaberne, og som et nødvendig onde selv måtte tvinge en prisstigning igennem, fordi vi havde et stort efterslæb, der går helt tilbage til slutningen af 90’erne, er vores meget mangelfulde samarbejde med forsikringsselskaberne gået helt i stå. Med andre ord: Forsikringsselskaberne behandler os totalt respektløst, mener Jens Düring, Lakspecialisten A/S i Århus.

Som medlem af Lakexperten er han en af de store konkurrenter til Pierre Legarth, pierre.dk, som i Motor-magasinet i mandags gik ud med en skarp kritik af forsikringsselskabernes behandling af de danske autolakerere. Vognmalerne mener, at de holdes i et økonomisk jerngreb af forsikringsselskaberne, og at laktimeprisen slet ikke kan følge med omkostningerne.

- Vi står nu i 2011 i Lakspecialisten A/S med et efterslæb på 14-15 procent, kun udregnet på stigende løn, materialer og energiudgifter. Desuden har vi i Lakspecialisten brugt mange penge til miljøforbedringer, både eksternt og internt i forbindelse med Arbejdstilsynet screening af virksomheder i Århus området, udtaler Jens Düring.

- Det er kun ganske få selskaber, der kan sige sig fri for ikke at have deltaget i overgreb på vognmalerne, så som at skrue ned for lakindex’et, ikke at ville betale for af- og påmontering af sideliggende dele til udsprøjtning for optimal farve tilpasning eller betale for de rigtige behandlingsmetoder, som bilfabrikkerne foreskriver, påpeger han.

- Det er trist at høre skadediretør fra Tryg, Jesper Mortensen, blot siger, at autolakererne traditionelt fungerer som underleverandører. Det er en så overlegen udtalelse, som jeg syntes, Tryg skal gå hjem og tænke over. I vores forretning har vi ikke nogen, vi kalder underleverandør, kun medarbejdere og samarbejdspartnere, fastslår Jens Düring.

- Jeg vil foreslå, at selskaberne tænker over, om det ikke er på tide, at vi vognmalere selv skal forhandle vores timepriser og index, da det jo er os, der skal udføre arbejdet. Så er værkstederne jo også fri for at bruge tid på det. Vi kan jo høre rundt omkring på værkstederne, at det fylder meget for dem at skulle sætte sig ind i og forhandle vores timepriser, tilføjer han.

Opbakning fra Brøndby

Også manden bag Sjællands største autolakering, Jan Sørensen fra Brøndby Autolakering ApS, er enig i kritikken fra blandt andre Pierre Legarth og FAI-formand Lasse Jæger Jensen.

- Jeg kan kun tilslutte mig den kritik, mine kolleger i branchen retter mod forsikringsselskaberne og deres fuldstændige mangel på forhandling med autolakererne. Vi bliver dikteret og har efterhånden et betragteligt efterslæb i laktimeprisen, som i årevis ikke er blevet reguleret efter de faktiske forhold, siger Jan Sørensen.

- Vi har, som alle andre brancher, de senere år løbende haft generelle prisstigninger på materialer, lønninger, og ikke mindst energi. Samtidig stilles vi over for stadig strengere miljøkrav. Det er ikke rimeligt at vi skal blive ved med selv at finde pengene ved interne besparelser. I sidste ende vil det gå ud over kvaliteten af vores arbejde. Hvis ikke vi får en realistisk betaling for det arbejde, vi udfører, risikerer vi at ødelægge den ellers gode standard i branchen, advarer Jan Sørensen.

- Jeg hæfter mig ved Tryg-direktør Jesper Mortensens udtalelse i Motor-magasinet i sidste uge, om at bilforhandlere og værksteder er de primære samarbejdspartnere. Det var måske på tide at gøre op med den anskuelse og begynde også at anerkende autolakererne som vægtige samarbejdspartnere. Det arbejde, der udføres af autolakererne, er trods alt en stor del af den samlede udførelse af en skade. Det er samtidig for kunden en meget i øjenfaldende del af skadearbejdet, pointerer Jan Sørensen.

- Eksempelvis kan nævnes, at Taksatorringen ikke længere vil betale for at fritlægge sideliggende dele til udsprøjtning, som jo er af stor betydning for slutresultatet, tilføjer han.

Urimeligt

Også Dennis Odgaard, direktøren for landets næststørste autolakering, Byens Bilpleje.com, som har 14 danske afdelinger, er helt enig med sine konkurrenters og kollegers kritik.

- Vores timepriser er ikke reguleret i tre år, mens omkostningerne er steget markant, blandt andet til miljø og løn – det er ganske urimeligt, mener Dennis Odgaard.

Selskaber afviser

Det har ikke været muligt at få en yderligere kommentar fra Tryg om den fornyede kritik.

Hos Topdanmark siger produktionsdirektør Søren Kempf Holm om kritikken fra i mandags vedrørende deres pres på materiale-indekset:

- Jeg er sikker på, at Pierre Legarth og hans kolleger er så dygtige forretningsfolk at de ikke tager arbejde, hvor de som hævdet skulle tabe 200-250 kroner per skade. Og regnskaber viser da også at vognmalerne har stigende indtjening. I Pierre Legarths eget firma, der har en betydelig markedsandel, steg overskuddet fra 2,6 millioner kroner i 2003/04 til 8,4 millioner i 2008/09.

Til kritikken fra FAI-formand Lasse Jæger Jensen om mange medlemmer, som føler sig dårligt behandlet af Top via et diktat oppefra, siger han:

- Topdanmark dikterer ikke FAI"s medlemmer noget som helst. Vi har aftaler med autoværkstederne, og det står autoværkstederne frit, hvor og hvordan de handler ind hos FAI"s medlemmer. Vores indtryk er, at produktionsomkostningerne i vognmalerbranchen er faldet som følge af effektivisering og konsolidering i branchen, og den rekordagtige udvikling i overskuddet hos en stor markedsaktør som Pierre Legarth underbygger jo det indtryk, udtaler Søren Kempf-Holm.

Codan har ikke ønsket at kommentere den omfattende kritik.

- Codan går gerne i dialog med branchen om laktimepriser, men ønsker ikke at tage denne dialog i medierne, siger Mads Houe, pressechef i Codan Forsikring A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063