23948sdkhjf

Udstødningssystemet skal klare ekstreme belastninger

Ude af øje, ude af sind. Godt gemt under bilen har udstødningssystemet mange funktioner, som mest påkalder sig opmærksomhed, når det er i stykker.
Udstødningssystemet har normalt kun bilisternes bevågenhed, når det er utæt og larmer, eller når det knækker, så rør og "potter" slår gnister hen over asfalten. Men inden det når så vidt, kan et mere eller mindre defekt udstødningssystem godt forårsage skader, som kan undgås, hvis systemet kontrolleres og om nødvendigt udskiftes i tide.

- Udstødningssystemet er et af de hårdest belastede systemer i bilen samtidig med, at det fungerer under ekstreme forhold som enorme temperatursvingninger, konstante vibrationer, angreb indefra af korrosion fra kondensvand og udefra af stenslag, vejsnavs, vand og vejsalt, siger salgs- og marketingdirektør Bernhard Nørby, Walker Danmark A/S i Middelfart.

Et udstødningssystem har fire hovedfunktioner:

• At beskytte miljøet og passagererne i bilen mod udslippet af de skadelige luftarter fra motoren.

• At dæmpe udstødningslyden, som ellers ville være ekstrem høj.

• Yde modtryk, så motoren har den rigtige kraft.

• Give bilen den "rigtige lyd", der er en del af bilens identitet.

Fra ende til anden

Udstødningssystemet består af manifold, rør, katalysator og lyddæmpere. Manifolden er normalt af støbejern. Den er monteret direkte på motoren og er meget afgørende for motorens lyd. Manifolden leder udstødningsgasserne fra hver enkelt cylinder sammen og ned i det forreste rør, hvorefter de føres videre bagud under bilen.

Undervejs skal udstødningsgasserne gennem katalysatoren. En 3-vejs katalysator, som alle nyere biler er udstyret med, fungerer med fuld effekt, når den efter et til to minutter når en arbejdstemperatur på 300-800 grader. Gennem en katalytisk proces omdannes de skadelige miljøgifte kulilte, kulbrinte og kvælstofoxid til kuldioxid, vand og kvælstof. Processen sker i en såkaldt monolit af keramik eller metal, hvis kanaler er belagt med ædelmetallerne platin og rodium. En monolit har cirka 60 kanaler pr. kvadratcentimeter. Det svarer til, at kanalerne har en samlet overflade på størrelse med en fodboldbane. En velfungerende katalysator reducerer udslippet af skadelige miljøgifte med op til 75 procent.

En korrekt fungerende katalysator bidrager også til at forlænge udstødningssystemets levetid. Siden januar 1998 har der i alle EU-lande været påbud om jævnlig kontrol af katalysatoren på biler, der er over tre år gamle. Siden januar 2001 har alle nye skullet opfylde EOBD-normerne og have kontrollampe, som viser, om katalysatoren renser udstødningsgassen som krævet. Walker anbefaler, at katalysatoren kontrolleres mindst én gang om året for at sikre, at den fungerer korrekt.

Bilen har typisk to eller tre lyddæmpere, populært kaldet "lydpotter". De dæmper udstødningslyden og danner samtidig modtryk til motoren.

Rørene "binder" systemet sammen, og det bagerste sørger for, at udstødningsgasserne bliver ført ud et stykke fra bilen, så de ikke kommer ind i kabinen.

Jævnlig kontrol

En erfaren mekaniker kan let kontrollere, om udstødningssystemet er modent til udskiftning, og om katalysatoren fungerer rigtigt:

- En dårligt fungerende katalysator kan let slippe to til tre gange så mange skadelige luftarter ud, som en katalysator, der er i orden, siger Bernhard Nørby med henvisning til tests, som Walker har foretaget.

Et defekt udstødningssystem er ikke blot en plage for omgivelserne – især hvis det larmer. I ekstreme tilfælde kan det være til fare for personerne i bilen, fordi giftige udstødningsgasser kan trænge ind i kabinen. Og så nedsætter et defekt udstødningssystem bilens motorkraft og præstationsevne.

Voksende miljøbevidsthed og et stigende antal biler har naturligt nok medført, at lovgivningen stiller stadigt skrappere krav til nye bilers udstødningssystemer. Utætte og defekte udstødningssystemer er således en stadigt hyppigere årsag til, at biler ikke godkendes ved de periodiske syn.

Længere liv

Den almindelige årsag til et defekt system er såvel indvendig som udvendig tæring. Bilisten kan dog mindske risikoen for indvendig tæring ved at undgå korte ture. Hvis udstødningssystemet ikke bliver rigtigt gennemvarmt, dannes der kondensvand på indersiden af lyddæmpere og rør, og det vil med tiden føre til gennemtæring. Den bagerste lyddæmper er mest udsat, da den opvarmes mindst.

Dårlige vejforhold, samt grus, sten, mudder, vand og vejsalt kan også ødelægge udstødnings-systemet. Og hvis et meget varmt udstødningssystem pludselig afkøles af vand eller sne, sker der en hurtig sammentrækning og udvidelse, som kan svække systemets samlinger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297