Auto IT vil lægge arm med Bilinfo
Ansætter flere folk til udvikling af nye systemer i tæt samarbejde med autobranchen for at bryde den kritiserede dominans hos den eBay-ejede konkurrent Bilbasen/Bilinfo.
Bestyrelsen for Auto IT kigger netop nu på udviklingsmuligheder og økonomi for at kunne "give gas", og virksomheden går fra at være syv til 10 personer denne sommer med nyansættelser. Hertil kommer øget brug af tilknyttede it-konsulenter omkring udvikling af software og programmering af det eksisterende AutoDesktop programudbud (se boks) samt bilannonce-site for forhandlerbiler, Biltorvet.dk.
- Vi har stor respekt for Bilbasen men mener, det er realistisk at tage kampen op. Vi vil ikke konfrontation, men blot gøre det, branchen beder om og måske lidt bedre. Vi er ikke ejet af et multinationalt selskab med forventning om overskud, men er et sundt selskab, der kan sælge samme vare billigere.
- Bilbasen/Bilinfo har 100 procent kendskabsgrad, så her kan de ikke øge. Derfor opfinder de et "forhandlerbehov" for det tyske annoncesite Mobile, der ikke er hot, fordi interesserede forhandlere i Danmark i forvejen bruger Mobile hvor bilindtastningen i øvrigt er mere præcis end hos Bilbasen, siger Claus Nyboe.
Kender konkurrenten
Han kender til Bilbasen/Bilinfo fra tiden, da Danmarks Automobilforhandler Forening, hvor Claus Nyboe dengang var ansat, var medejer fra 1997 til 2001.
Auto IT A/S blev dannet i 2006 med det primære sigte at drive Biltorvet.dk. AutoDesktop blev sat i søen og sælger i dag data til forsikringsselskaber, Trafikstyrelsen og Skat, samt laver hjemmesider. Systemet indeholder it-redskaber til alle medarbejdere hos autoforhandlere lige fra administrationen og lageret til sælgere og mekanikerne på værkstedet. Helt at sammenligne med Bilinfo.
- Vi har lige så meget integration mellem Biltorvet og AutoDesktop som Bilbasen og Bilinfo har. Og vi har håndslag med Bilbasen/Bilinfos konkurrent Bilzonen om at sælge vores bannerannoncer. Vores tilgang til data er, at forhandlernes indtastede annoncer ejes af bilforhandlerne, mens Bilbasen/Bilinfo mener, de ejer data. Vi er mere liberale, idet vores politik som branchegenereret virksomhed er at stille it til rådighed mod nærmest symbolsk betaling svarende til vores udgifter, siger Claus Nyboe.
Han tilføjer, at Bilbasen er kendt for sit bilmodelkatalog, men at Biltorvets også er ok.
- Hele forsikringsbranchen bruger os og ikke Bilinfo, efter min bedste viden. Tingene peger rigtigt fremad for os og muligheden for at forbedre forhandlernes bundlinje. Og så er jeg i øvrigt glad for, at det er de frie værksteders organisation CAD, der i Motor-magasinet har nævne Auto-IT som mulig konkurrent til det lidt støvede Bilinfo, siger Claus Nyboe.
Billigt og godt
Det koster 195 kroner for at annoncere 15 biler på Biltorvet.dk, inklusive brug af Autodesktop samt formularer og opslag i Bilbogen for søgning på restgæld. Det er nogenlunde, hvad det koster blot at kigge i Bilbogen hos Bilbasen.
En meget stor bilforhandler som Autohuset Vestergaard, med mange afdelinger, betaler blot 800 kroner om måneden for annoncering af samtlige sine biler og adgang til hele Autodesktops formularkompleks og Bilbogen for samtlige medarbejdere.
Biltorvet.dk har 30.000 forhandlerbiler fordelt på 1100 udsalgssteder, Bilbasen 50.000.
- Bilforhandlerne har nok ikke forladt Bilbasen på grund af uroen. Ingen af os er gode til at dokumentere de såkaldte lead henvendelser på annoncer, der fører til salg. Men vi vil gøre, hvad vi kan for at få kunderne til at oplyse til forhandlerne, hvor de har set bilen annonceret. Og vi skal give bilsøgerne volumen eller noget, de ikke får andre steder.
- Vi har ikke ambition om at komme op i førerposition som nummer et på hverken annoncering eller it-værktøjer, men vi skal have et produkt, som kunderne i branchen efterspørger. Auto ITs fordel er, at vi automatisk deltager i alt brancherelevant, men alligevel har vi en uformel fokusgruppe på 10 forhandlere, der hjælper med at vurdere, hvad der er "hot or not".
- Nu skal vi have udviklet os til at blive et reelt alternativ for at bryde Bilbasen/Bilinfos markedsdominans, siger Claus Nyboe.