Fabrikantforening kæmper mod dæksvindel
FFRD arbejder på at få stoppet ulovlig import af store mængder skrotdæk fra udlandet.
Det sagde formand Erik Neuberg Rasmussen i sin årsberetning, da FFRD holdt generalforsamling lørdag den 30. april hos Alcar Danmark i forlængelse af generalforsamlingen i DSL.
Direktør Per Kloster, Alcar, som tidligere på året indmeldte sin virksomhed i DSL, havde i øvrigt sørget for rundvisning, husly og forplejning til mødedeltagerne.
Produktionen op med 45 procent
Et stort behov for vinterdæk og øget aktivitet i transportbranchen i 2010 satte de fire producenter i FFRD i højt gear i 2010. Den samlede danske produktion blev 70.074 regummierede bus og lastbildæk.
- Produktionstallet i 2008 på 73.388 blev næsten indhentet, men i forhold til 48.178 dæk i 2009 kan vi glæde os over en fremgang på 21.896 dæk. Fremgangen på 45 procent er særdeles tilfredsstillende, men desværre ikke let at gentage. Optimismen fejler dog ikke noget, og der investeres for at forøge produktionen i Danmark, sagde formanden.
- Det skønnes, at der er importeret cirka 33.000 regummierede bus og lastbildæk til Danmark i 2010. Eksporten antages i 2010 at være cirka 3000 dæk primært til Nordeuropa, så det betyder, at det samlede marked i Danmark er på omkring 100.000 regummierede bus- og lastbildæk, oplyste Erik Neuberg Rasmussen og fortsatte:
- Salget er sikkert mindre end de 100.000 regummierede dæk, da alle producenter og forhandlere efterhånden opbygger lagre igen. Vi afventer de endelige gebyrtal for 2010 tal fra Skat, som viser antallet af solgte dæk til forbrug.
Dækbranchens Miljøfond
Indsamlingen af brugte dæk nåede i 2010 op på 38.195 tons eller cirka 2339 tons mindre end i 2009, hvor tallet var 40.534 tons. Tilsvarende blev oparbejdningen på 37.306 tons mod 38.039 tons i 2009. Indsamlingsprocenten ligger sandsynligvis tæt på de 95 procent, men det nøjagtige tal har man først, når gebyrtallene for 4. kvartal 2010 foreligger.
- Vi skal fortsat have fokus på, at indsamlingsvirksomhederne foretager en sortering af dækkene, inden de indvejes til granulering. Vi kan ikke acceptere, at brugbare karkasser indvejes hos oparbejdningsvirksomheder og neddeles til pulver, når enten regummiering kan give dækket et nyt liv, eller dækkene kan eksporteres som brugbare brugte dæk. Det virker konkurrenceforvridende og i strid med intentionerne i bekendtgørelse nr. 148, sagde formanden og tilføjede:
- Regummiering er den mest miljøvenlige løsning, for anvendelse af et nedslidt dæk, og jo flere liv dækket opnår, jo bedre total økonomi både driftsøkonomisk i råvareforbrug og i CO2 regnskabet.