Vinterdæk-dialog med branchen på vej
Transportministeren åbner nu op for autobranchens forslag om at indføre et lovkrav om brug af vinterdæk. Det skete, da han besøgte D.A.F.s stand på messen Transport 2011 i Herning, og han lovede et snarligt dialogmøde om sagen med branchens aktører.
Transportminister Hans Christian Schmidt lovede et snarligt dialogmøde med branchens relevante organisationer, da han besøgte D.A.F.s stand på åbningsdagen af messen "Transport 2011" i onsdags den 6. april. Et presset program tillod ministeren kun at besøge én stand udover D.A.F.s.
- Dét, at transportministeren trods sit stramme program, fandt tid til en god snak med D.A.F., er vi naturligvis rigtig glade for. At det tilmed skete på en messe, der mest henvender sig til godstransporten, understreger for mig, at der lyttes til os i det politiske miljø, udtaler Knud Nielsen, som fortsætter:
- Vinterdæk og trafiksikkerhed hænger unægteligt sammen i de danske vintermåneder. Og det er nu engang stof til eftertanke, at alle vores umiddelbare naboer længe har haft regler om vinterdæk. Selv om vi hverken har svenske skovveje eller tyske Alpepas her i landet, har de seneste to vintre vist os det store behov for vinterdæk på bilerne.
Et lovkrav om vinterdæk kan oven i købet blive en god forretning for samfundet. Knud Nielsen henviser til de samfundsøkonomiske konsekvenser ved manglende vinterdæk i de hårde vintermåneder:
- Man skal huske på, at når der er vinterdæk på bilen, sker der færre ulykker ved vinterligt føre. Og udover det umiddelbart positive, ved at færre mennesker kommer til skade, vil der også være mindre risiko for trafikpropper. Trafikken ruller derudover bare hurtigere, fordi en bil med vinterdæk simpelthen kan tillade sig at køre hurtigere på glatte veje end en bil uden. Derfor ville et lovkrav om vinterdæk medføre mindre spildtid i trafikken og en positiv samfundsøkonomisk effekt, mener Knud Nielsen.