23948sdkhjf

Eksperter tror ikke på tysk elbil-rekord

Mystikken breder sig i en sag om en tysk elbil, der skal have tilbagelagt en rekordstrækning på 600 kilometer mellem München og Berlin på én opladning i kraft af ny batteri-teknologi, men som under betænkelige omstændigheder nu er gået op i flammer.

Der har været stor opmærksomhed omkring den tyske rekord-elbil. Selv økonomiminister Rainer Brüderle tog en tur i elbilen efter ankomsten i Berlin i oktober, hvor han betegnede turen som et teknologisk kvantespring.

Natten mellem den 11. og 12. december blev bilen ødelagt efter en brand i en historisk lagerhal i Berlin. Politiet har endnu ikke fundet frem til brandårsagen.

Producenten bag teknologien, DBM Energy, påstår, at det revolutionerende lithium-jern-polymer batteri slet ikke befandt sig i bilen på det tidspunkt, hvor hallen brændte. Tyske eksperter har længe ønsket at undersøge bilen for at klarlægge, om den faktisk er i stand til at køre 600 kilometer uden opladning. Den mystiske sag er tilmed nu blevet genstand for en politisk spørgerunde i den tyske Bundesdag, hvor videnskabsministeriet bedyrer, at forsøget blev overvåget, og at der findes en GPS-sortboks, der kan bevidne rekorden, som vil have vidtrækkende industrielle muligheder for DBM Energy og tysk bilindustri.

Danske ComOn.dk har forelagt problematikken for en række danske eksperter, der ikke tror på rekord-omtalen.

Per Jørgensen Møller, der er formand for Dansk Elbil Komite mener, at turen på de 600 kilometer med en Audi A2, der er en ikke helt lille bil, kræver et meget stort batteri. Forbruget for køretøjet under de angivne betingelser anslår han at være 150-200 Wh/km, og formodentlig i den høje ende på grund af hastigheden på 90 km/t i gennemsnit. Det betyder, at batteriet skal have haft en kapacitet på 120 kWh, og det er et stort batteri.

Tesla Roadster'en har, til sammenligning, et batteri på 409 kilogram med en kapacitet på 56 kWh, og den har ved lav hastighed og god temperatur kørt mere end 500 kilometer.

Peter Jørgensen Møller siger til sitet, at det er svært at vurdere, om batteriet er mere brandfarligt end andre batterityper - jo større energiindhold desto mere potentiale for voldsom energiudløsning ved en materialefejl.

Også det danske firma Lithium Balance, der udvikler batterisystemer til elbiler, samt Risø DTU er skeptisk på grund af meget få data fra DBM Energy. Læs mere på www.comon.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07