23948sdkhjf

Lysere fremtid for værksteder

SKAD-formand Leif Hansen glædede sig over at holde generalforsamling i en forening, der har gennemgået en mærkbar positiv fornyelse.
- I SKAD er vi særligt glade for, at vi nu kan samle tre af de vigtigste organisationer i autobranchen under ét tag. Med det nye samarbejde skaber vi en slagkraftig enhed, der fremtidssikrer et højere kvalitetsniveau af vores medlemsservice. Denne positive udvikling øger mængden af tilbud, der herefter står vores medlemmer til rådighed. SKAD’s medlemmer vil selvfølgelig skulle tage stilling til sammenlægningen på behørig vis, ved at afgive deres stemme, når tiden er inde, sagde formand Leif Hansen i beretningen, da Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD) lørdag den 14. maj holdt ordinær generalforsamling på Vissenbjerg Storkro på Fyn.

- Det er en speciel stor glæde at kunne afholde en generalforsamling i en forening, der har gennemgået en mærkbar positiv fornyelse. På trods af at krisen stadigvæk var at mærke i 2010, så vil mange medlemmer kunne se en mere lys fremtid i møde, sagde Leif Hansen, der naturligt nok kredsede en del om den bebudede fusion mellem de tre brancheforeninger.

- De nye tiltag, som er iværksat med et begyndende tættere samarbejde mellem D.A.F., FAI, og SKAD, og som i 2015 skal føre til en sammenlægning af disse tre foreninger, mener jeg vi kan betragte, som en videreførelse af de ideer, hvorpå SKAD i 1907 opstod. Foreningens grundlægger P. Chr. Jensens hensigt med den nye landsdækkende organisation, SKD (Sammenslutning af Karetmagere i Danmark) dengang var: (citat fra 100 års jubilæumsskriftet) "at få de meningsløse lave priser på karetmagerarbejde ført op i et for faget lønnende plan". SKAD’s bestyrelse tror på, at sammenlægningen vil være til gavn for foreningens medlemmer, udtalte Leif Hansen.

Han pegede på, at 2010 har været et år, præget af store forandringer, både en fuldstændig fornyelse af SKAD’s image, såvel som en effektiv optimering af samtlige arbejdsgange.

Overfaldet om natten

Formanden kom også ind på den ved juletid så omdiskuterede reparationsgrænse:

- I nattens mulm og mørke blev branchen overfaldet af et finansforlig, hvor oprettervilkårene blev kraftig forringet, for at styrke hotelbranchens momsvilkår. 10 procent blev skåret af reparationsgrænsen, og dermed var bunden lagt for en skrotningskampagne af nyere biler. "Af miljøhensyn", var regeringens udmelding, dog det viser sig nu, at det netop er de gamle biler, der bliver holdt i live. Marion Pedersen har gjort sit for at styrke branchen, men presset var for stort. Vi takker Marion og ligeledes Håndværksrådet for deres indsats på autoområdet, sagde Leif Hansen og glædede sig videre over, at SKAD’s medlemmer formåede at mønstre 14 nyuddannede svende i 2010, herunder en Danmarksmester inden for karrosseriarbejde, der nu skal til World Skills i England, som SKAD støtter med 15.000 kroner.

God investering

Øvrige emner i beretninger var blandt andet Skat og motorcykler, øget kursusaktivitet, skadesråd, byggergruppen samt AIRC, hvor direktør Thomas Krebs har fået en bestyrelsesplads.

- Det har allerede vist sig at være en god investering, da denne plads giver adgang til flere vigtige oplysninger omkring den generelle skadesudvikling, herunder de nye EURO 5 og 6 normer, bemærkede formanden.

Han kom desuden ind på, at SKAD’s gamle garantigruppe har skiftet navn til kvalitetsgruppe, efterårsmøderne i 2010, indsatsen på Facebook samt de mange nye og reviderede indkøbsaftaler.

Tryg skal ikke presse værksteder

Mogens Olesen, nordisk taksatorchef hos Tryg, deltog også på generalforsamlingen med et indlæg.

Han oplyste, at Trygs værksteds setup i dag består af 376 Tryg Reparation værksteder (mærkeforhandlere), 27 frie værksteder i Tryg Reparation og 220 Tryg Vejhjælp reparatører.

Tryg Vejhjælp og Tryg Reparation værksteder er ikke nødvendigvis de samme.

Der er cirka 200 Tryg Reparations juridiske aftaler, der modtager 56 procent af Trygs skader.

Tryg har prisaftaler med alle 4000 værksteder i Danmark, og de 450 største sidder på 2/3 af markedet.

I sit indlæg sagde Mogens Olesen ifølge Thomas Krebs, at taksatorer ikke skal presse værkstederne, og i modsat fald skal der rettes henvendelse til Trygs ledelse.

Tryg vil ikke bringe sikkerheden af bilisten i fare, SKAD’s værksteder har ekspertisen, og taksatorerne skal begrænse skadesudgifter, var andre budskaber.

Tryg vil betale det, det koster, ikke mere eller mindre. Og Tryg går ind for frit værkstedsvalg, ligesom Tryg betaler et fast beløb for udlån af værkstedets lånebiler til kunder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069