Pierre køber op i Sverige
Sveriges største autolak-center, Lundblads Billackering AB, er netop blevet købt af pierre.dk Autolakering A/S. Firmaet skifter navn til pierre Billackering AB og dermed er første skridt ind på et nyt marked.
- Det er Sveriges mest anerkendte lak-center, som vi har købt. Folkene bag har et stort engagement, og virksomheden har et helt unikt setup med en meget strømlinet produktion, fortæller Pierre Legarth, adm. direktør i pierre.dk-koncernen.
- Virksomhedens fundament er bygget op omkring en stor kapacitetsudnyttelse, blandt andet i form af toholdsskift, en meget høj kvalitet samt hurtig levering. Der er sat fokus på medarbejdernes velfærd, og med frihed under ansvar og det er alt sammen noget, der matcher pierre.dks koncepter og udvikling til fulde, påpeger Pierre Legarth.
Vil skabe lak-kæde i Sverige
Lundblads Billackering AB, der lakerer over 4000 skader årligt, vil fremover få navnet pierre Billackering AB.
Navneskiftet skal også ses som et led i pierre.dks strategi, der går ud på at etablere en lak-kæde i Sverige i løbet af de kommende år.
Lundblads Billackering AB blev grundlagt helt tilbage i 1969, men har siden 2000 været ejet af Jonas Karlsson, der også fremover vil være lande-direktør i Sverige.
- Da jeg overtog ledelsen, var der to mand ansat, og i dag er der 25. Og selv om vi er markedsledende her i Sverige, så er vi jo stadig en lille aktør i forhold til pierre.dk, og det gør os jo mere sårbare. Derfor tror jeg på, at det er den helt rigtige vej for os, at blive en del af pierre.dk-kæden, fortæller Jonas Karlsson.
Han har gennem de seneste år fulgt pierre.dks udvikling tæt, og har ikke kunnet undgå at bemærke, hvordan parametre som en stram organisation, levering til tiden og høj kvalitet har skabt resultater.
- Jeg er imponeret over den måde, som Pierre Legarth driver virksomhed på. Branchen har gennemgået en helt anden udvikling i Danmark, end den har her i Sverige, og vi har virkelig brug for at udvikle os, påpeger Jonas Karlsson ifølge en pressemeddelelse.
Udover de helt oplagte fordele som stordrift og fælles indkøb, så peger Jonas Karlsson på en række synergi-effekter, som indlemningen i pierre.dk nu giver mulighed for.
- Det er godt for mine medarbejdere, som i endnu højere grad er sikret efteruddannelse og deltagelse på de rette kurser. Samtidig kan vi lære meget af den måde, som pierre.dk kører sin administration på. Men pierre.dk kan selvfølgelig også få noget den anden vej. Vi er eksempelvis rigtig gode til at støbe i plast, understreger Jonas Karlsson, der flere gange er kåret som svensk mester i plastreparation.
Hvad angår synergien, så er Pierre Legarth helt enig med Jonas Karlsson. Eksempelvis har pierre.dk-koncernen helt aktuelt store planer om at udvikle sig inden for reparationer i plast.
Starten på et eventyr
Bestyrelsesformanden i pierre.dk Autolakering A/S, Jens Due Olsen, har heller ikke andet end lovord til overs for det nye opkøb.
- Med købet af Lundblads Billackering AB slår vi tre fluer med ét smæk. For det første overtager vi en af branchens bedste lak-centre. For det andet får vi fodfæste i det meget interessante svenske marked. Og for det tredje får vi en af branchens absolut bedste, Jonas Karlsson, ind i vores ledelsesteam. Vi mener, at vores produkt passer godt til det svenske marked, og vi ser købet af Lundblads Billackering AB som begyndelsen på et nyt eventyr, fortæller Jens Due Olsen.
Mere om de to virksomheder på henholdsvis www.lundbladsbillackering.se og www.pierre.dk.