23948sdkhjf

Ford har fremstillet biler 80 år i Köln

Henry Ford var rejst til Köln for at nedlægge den første grundsten til en fabrik i Niehl udenfor Köln i 1930. Henry Ford fik blandt andet hjælp af den tyske overborgmester i Köln, og senere Bundeskanzler, Konrad Adenauer. Året efter blev den nye fabrik indviet til produktion af Model A den 1. juni, der samtidig markerede åbningshøjtideligheden. Det bliver i år fejret på fabrikken, der dengang startede med 619 ansatte.

Det første år fremstillede Ford 6000 biler på den nye fabrik. I dag er der 17.300 ansatte fra mere end 50 nationer, og anlægget er siden udvidet flere gange.

Men Ford produktionen startede reelt seks år tidligere i Tyskland med en fabrik i Berlin, der fremstillede den legendariske Ford T, "Tin Lizzie", som den blev kaldt. Før sidste verdenskrig blev der også fremstillet Ford V8, B-modeller og Ford Eifel i Köln, og efter krigen de mange varianter af Ford Taunus, 12M, 15M, 17M, 20M og 26M, hvor M den gang stod for Meisterstück. Senere fulgte Granada, Consul, Puma og Scorpio.

Stor eksport

Op til lanceringen af den nye Fiesta og Fusion i 2002 investerede Ford mere end 3,9 milliarder kroner til produktion af de nye modeller, der i dag betragtes som en af de mest moderne bilproduktioner. Omkring 87 procent af produktionen eksporteres til lande som Australien, Brunei, Hongkong, New Zealand, Tahiti, Kap Verde, Singapore, Sydafrika og selvfølgelig de mange EU-markeder.

Siden 1998 har Ford Köln været center for Ford i Europa, som totalt i Europa beskæftiger 66.000 medarbejdere. Ford og Köln har været tæt forbundet lige siden starten med den enorme fabrik, som har betydet meget for lokalsamfundet, og fortsat gør det. En del af den store produktion forlader fabrikken på skibe via floderne til de store udskibningshavne, eller til de mange kunder langs floderne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094