Teknisk mellemleder bliver man nu også i Haslev
Erhvervsakademi Sjælland, Campus Haslev, udbyder den to-årige uddannelse til autoteknolog.
- Autoteknolog-uddannelsen er en to-årig kort videregående uddannelse (KVU) for uddannede automekanikere, der er målrettet folk, som interesserer sig for biler - men også ledelse, markedsføring og kundepleje, siger studiekoordinator på autoteknologuddannelsen, Michail Farberov.
- Autoteknologer vil således være bindeleddet mellem kunder, mekanikere, leverandører, autoimportører og -forhandlere.
Uddannelsen har været udbudt i Jylland et stykke tid, men er nu også en mulighed på EUC Sjælland i Haslev.
Og der er behov for folk, der har styr på elektronikken i bilerne. Det er et faktum, at det ofte er elektronikken, der driller, når helt nye biler går i stykker. Og det er lige netop de komplicerede fejl, som autoteknologerne har styr på.
- Autoteknologer kommer til at kunne overskue større komplicerede systemer og udføre hurtig og struktureret fejlfinding ved hjælp af de rigtige værktøjer, siger Michail Farberov.
Erhvervsakademi Sjælland, Campus Haslev, undersøgte efterspørgslen på uddannede autoteknologer, inden akademiet søgte om at måtte udbyde den.
Over en fjerdedel af de adspurgte virksomheder - 27 procent - gav udtryk for, at de kunne se behovet for en autoteknolog-uddannelsesprofil; og de ville overveje at ansætte en sådan i virksomheden. Samtidig gav mange i branchen også udtryk for den nye jobprofil, der kan honorere de nye funktioner, der kommer af en hastigt stigende teknologisk udvikling.
Forskellighed er en styrke
Den nye uddannelse tiltrækker mange forskellige slags studerende.
- Vores studerende har meget forskellige uddannelsesmæssige baggrunde, og nogle har været ude på arbejdsmarkedet i længere tid, siger Michail Farberov.
Der er nemlig flere måder at komme ind på studiet på (se faktaboks). Og når man er kommet ind gennem nåleøjet, viser det sig, at det går godt til eksamen.
- Autoteknologerne var til en tværfaglig eksamen i januar 2011, hvor de lavede nogle rigtig gode besvarelser (der er givet seks 10-taller!) og fremlæggelser, fordi de supplerer hinanden på tværs af fagene, siger studiekoordinatoren.
Den tværfaglige eksamen omhandlede emner inden for motorteknik, naturfag, ledelse og jura.
- På sommerholdet var der to mekanikere og 11 studenter. Mens det på vinterholdet så helt anderledes ud; her var der otte mekanikere og tre studenter. Det er klart, at det giver nogle udfordringer for underviseren, men vi prøver at ramme et niveau, hvor alle føler sig udfordret, siger Michail Farberov.
13 autoteknologer (1. semester) var til tværfaglig eksamen i motorteknik, ledelse og jura i december 2010. Alle 13 elever bestod - seks af dem endda med et flot 10-tal.