23948sdkhjf

Autobranchen må selv gøre op med prispres

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen opfordrer til selvjustits, hvis værksteder går på kompromis ved forsikringsreparationer
Færdselssikkerhedskommissionens formand, folketingsmedlem Karsten Nonbo (V), opfordrer FDM og brancheorganisationer til at indsamle dokumentation for reparationer, der forringer trafiksikkerheden.

FDM’s medlemsblad Motor beskriver, hvordan forsikringsselskaber angiveligt presser værksteder til at gå på kompromis med forskrifter for reparationer. Det sikkerhedsmæssige aspekt er helt nyt for Karsten Nonbo, og hans første reaktion er, at bilfabrikanterne må holde selvjustits hos værksteder.

- Jeg har aldrig hørt eksempler på, at en trafikulykke er blevet meget værre, fordi bilen har en gammel reparationsskade. Overordnet set skal bilen jo repareres, så den opfylder sikkerhedskravene, som ligger inden for bilens typegodkendelse, for ellers så er det sjusk eller svindel, siger Karsten Nonbo.

Han vil gøres klogere på problemet, inden det politiske apparat eventuelt sættes i gang.

- Jeg vil gerne have dokumentation, der omfatter mere end to-tre eksempler i en artikel, siger Karsten Nonbo.

Kræv eget værksted

Han opfordrer bilejerne til at være bevidste om forholdet og kræve skaden udbedret på et værksted, man har tillid til. En bilejer kunne også bede synshallen om at tjekke en skadesreparation, hvis man har mistanke om, at reparationen af en forsikringsskade ikke er i orden, især når taksator har anvist et andet værksted.

Karsten Nonbo har en tommefingerregel om, at omkring 90 procent af ulykkesårsagen kan tilskrives bilisten, 6-7 procent skyldes vejene og 1-2 procent kan henføres til bilen. Det kan forklare, at der ikke er stor opmærksomhed på reparationer.

Spark af kæden

- Jeg tror og håber, at de autoriserede værksteder står fast og ikke går på kompromis med deres eget bilmærkes image og sikkerhed. Det skal i al fald være min klare opfordring, således man ikke mister sit gode omdømme og det enkelte værksted sin status af mærkeværksted. Det sidste må være bilfabrikantens eneste rigtige afgørelse, hvis et af værkstederne ødelægger bilmærkets renommé, siger Karsten Nonbo.

- Hvis et værksted falder for dette kvaksalveri, så regner jeg i al fald med, at man bliver sparket ud af kæden, slutter Karsten Nonbo.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099