Netselskaber bør spille central rolle for elbil-ladestandere
En netop offentliggjort rapport fra Klima- og Energiministeriet, viser tre løsningsmodeller for etableringen af en ladestanderinfrastruktur. Det Økologiske Råd og Dansk Elbil Alliance påpeger, at man bør satse på den model, der kombinerer styrkerne fra markedet og netselskaberne.
Ladestanderinfrastrukturen er en vigtig nøgle i denne proces for at nå målsætningen om fossilfrihed i 2050. Og her spiller netselskaberne ifølge Det Økologiske Råd og Dansk Elbil Alliance en vigtig rolle.
- Vi er positive over for ministeriets rapport, og at ministeren har sat fokus på denne komplicerede sag. Men for at skubbe elbilmarkedet i gang, og give forbrugerne incitament til at investere i elbilerne, er der behov for hurtigt at sikre en landsdækkende offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur med lige adgang for alle, og baseret på ensartede egenskaber. Det kan markedet i dag ikke alene bære, men en model båret af både netselskaber og kommercielle kræfter vil forøge muligheden for udrulningen af ladestandere og samtidig sikre den intelligente indpasning i elnettet. Vores holdning er, at vi når længst ved at satse på det bedste fra begge verdener, siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.
Der er i Klima- og Energiministeriets arbejdsgrupperapport opstillet tre forskellige modeller for udrulning af ladestandere i det offentlig rum. Én model i rapporten er at overlade det til det private initiativ, suppleret med en tilskuds- og støtteordning. En anden model er at pålægge de monopolregulerede netvirksomheder opgaven. En tredje model er en kombination af de to modeller, hvor de offentligt regulerede netvirksomheder i højere grad, end de har mulighed for i dag, medvirker til en kommerciel udrulning. Ifølge Dansk Elbil Alliance og Det Økologiske Råd, kan netselskaberne sikre en fremtidssikret styring med udviklingen af infrastrukturen.
- Ved at lade netselskaberne deltage i processen med at etablere en ladeinfrastruktur, får man en enkel model, som samtidig er sikret de politiske målsætninger om krav til CO2 og klimamål. Samtidig har modellen en række klare fordele, som f.eks. at netselskaberne kan sprede deres investeringsomkostninger over 40 år, ved at elbilejere finansierer standerne over tid og at man får en national plan. Desuden vil netselskaberne nemmere kunne opgradere systemet, når standarden for ladeinfrastrukturen udvikles, siger Søren Dyck-Madsen fra Det Økologiske Råd.
Hos såvel Det Økologiske Råd samt Dansk Elbil Alliance er der en klar forventning om, at vejen mod uafhængighed af fossile brændsler i væsentligt omfang er båret af vindkraft og på intelligente energisystemer, hvor el bliver den dominerende energibærer. Elbiler med intelligent ladning vil være en central del af en stabilisering af elsektoren med megen vind og en omstilling i transportsektoren, som i dag er næsten fuldstændig afhængig af fossile brændstoffer.