Bilerne taber hjulene
Når vinterdækkene er skiftet ud med sommerdæk, er det vigtigt at efterspænde hjulene efter de første 100-200 kilometer. Dansk Autohjælp bliver lige nu kaldt ud til mange bilister med løse hjul.
- I øjeblikket bliver vi kaldt ud til mange forskrækkede bilister, der ikke kan forstå, hvad der er galt med bilen. De bliver ofte overraskede, når vi viser, at hjulene sidder løse, for de er jo lige monteret, fortæller Peter Dyhr, stationsleder hos Dansk Autohjælp.
Ekstra vigtigt ved nye alufælge
Forklaringen på de løse hjul er, at både hjulbolte og fælge bliver varmet op og udvider sig under kørslen, og bagefter trækker metallet sig sammen. Derfor kan boltene gå løs efter de første køreture, uanset hvor godt man har spændt dem, påpeger Dansk Autohjælp.
- Problemet er særlig stort ved alufælge især hvis de er helt nye. Aluminiumsfælgen og stålboltene opfører sig forskelligt, når de bliver varme, så her kan hjulene komme til at sidde faretruende løst. Bilisten kan som regel høre eller mærke det på bilen, før det går så galt, at hjulet falder helt af. Men det er vigtigt ikke bare at ignorere mislyde og ændrede køreegenskaber, siger Peter Dyhr.
Han understreger, at Dansk Autohjælp altid efterspænder alle hjul, når de kommer ud til en bilist, hvor et af hjulene er gået løs.
Ofte er det en stålfælg, folk har liggende som reservehjul i bilen. Her er det vigtigt også at huske at få de rigtige bolte med.
- Vi oplever ofte at skulle foretage et hjulskift, hvor vi ikke kan montere reservehjulet, fordi boltene fra alufælgene ikke passer. De er ofte for lange, så de vil gå imod bremserne eller har ikke samme konus. Andre gange har bilisten ikke fået låsetoppen til bolten med til de tyverisikrede fælge, og så kan vi heller ikke hjælpe. I de tilfælde bliver bilen i stedet kørt hjem eller til værkstedet, forklarer Peter Dyhr.
Dansk Autohjælp foretager på årsbasis omkring 22.500 hjulskift for punkterede bilister.