23948sdkhjf

Blybatteriet vil ikke ligge på baghjul

Exide udvikler på det gammelkendte blybatteri, der tager kampen op med sine nikkemeltal og litium-fætre om hybridbilen fra 2012.
Blybatterier er for store og tunge til hybridbiler!

Det er en fejlagtig påstand, hvis man spørger Exide Technologies, der i disse dage arbejder hårdt på at udvikle mere effektive blybatterier til fremtidens hybrider.

Blybatteriet har eksisteret i over 150 år. Som startbatteri i cirka 100 år. Uanset om du kører en 20 år gammel Opel Astra eller en spritny Toyota Prius er det et blybatteri, der starter din bil hver morgen. Forskellen mellem de to biler er, at sidstnævnte er en hybridbil. I den sidder der derfor også et nikkelmetalbatteri til strømforsyning af elmotoren.

Både nikkelmetal- og litiumbatterier er betydelig dyrere end blybatterier, men har også en betydelig højere effekt end blybatterier, hvilket gør dem velegnede til hybridbiler. Det vil én af verdens største producenter af blybatterier, Exide Technologies, ændre på.

- Hvis blybatterier skal kunne leve op til de krav, der stilles til hybridbiler, skal de kunne klare at blive opladet og afladet med højere strøm end de kan i dag. Denne udvikling er vi allerede i gang med, hvor vi arbejder på at forandre sammensætningen af de aktive materialer, forklarer Christer Svensson, ledende produktionschef hos Exide Technologies Nordic.

Test i gang

Exide Technologies tester i øjeblikket et blybatteri til milde hybridbiler med en Honda Insight som forsøgsbil. Batteriet forventes, at være på markedet om et par år.

- Målet er trinvis at vokse ind i den fulde hybrid. Først arbejder vi på en løsning til de milde hybridbiler, dernæst medium hybrid. Vi regner med at kunne påbegynde test af blybatterier til fulde hybridbiler i 2012, siger Christer Svensson.

Blybatteriet når formentlig aldrig helt op på samme effekt som nikkelmetal- og litiumbatterier. Men så er der jo også dét med prisen.

- Blybatterier koster en brøkdel af hvad nikkelmetal- og litiumbatterier koster. Derfor er vi overbeviste om at der er stor interesse for at blybatterier tager kampen op om hybridbilen, siger Christer Svensson.

Produktionen af højeffektive blybatterier til hybridbiler følger samme produktionsteknik som traditionelle blybatterier, og indebærer derfor ikke store forandringer for Exide Technologies.

- Forandringerne i materialesammensætningen indebærer at de højeffektive batterier bliver væsentligt mere anvendelige i hybridbiler. Men i grunden er det de samme batterier produceret af de samme materialer som traditionelle blybatterier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078