Bakker brancheorganisationer op i Bilbasen-sag
MesterBiler og AutoMester istemmer kritikken af de forhøjede priser hos Bilbasen og opfordrer autobranchen til at finde sammen om andre net-annonceringsmuligheder.
- Vores medlemmer i MesterBiler og de mange AutoMester medlemmer, der ligeledes sælger biler, bliver ramt på samme måde som andre forhandlere. Vi finder det dybt kritisabelt, at BilBasen bare sådan uden videre hæver deres priser så kraftigt, som tilfældet er her. Vi har selvfølgelig forståelse for, at BilBasen bruger penge på udvikling af sit koncept og skal tjene disse penge hjem igen, men vi har bestemt ingen forståelse for, at det skal ramme stort set samtlige forhandlere i landet, udtaler Tommy Stuckert, brand manager for MesterBiler og AutoMester.
BilBasen er gået fra at have to abonnementstyper, hvor de enkelte forhandlere selv kunne vurdere deres behov, til nu kun at have ét abonnement, som ganske vist er blevet billigere i ren abonnementspris, men den næsten fordoblede pris per bil fra 27 til 52 kroner bevirker, at man allerede har en øget udgift ved bare 13 annoncerede biler, anfører Tommy Stuckert.
Ønsker fleksibilitet
- Der er ingen ret og rimelighed i, at alle forhandlere bliver tvunget til at købe et abonnement, som for manges vedkommende indeholder ting, de aldrig får brug for eksempelvis opkoblingen på det tyske bilhandelssite Mobile.de. I stedet burde en virksomhed af BilBasens eller skulle jeg sige eBays - størrelse, lige præcis gøre det så fleksibelt som muligt for deres kunder og tilbyde dem abonnementstyper efter det behov, den enkelte forhandler har.
- Mange forhandlere vil sikkert gerne købe hele pakken og benytte sig af alt, hvad den indeholder. Men der findes endnu flere, der bestemt ikke har dette behov, og som nu bliver tvunget til at medfinansiere produkter, de reelt set ikke får brug for, siger Stuckert.
Modspil til monopol
Han tilføjer, at der i branchen længe har været ønske om en eller flere stærkere modspillere til BilBasens nærmest monopolagtige position.
- Vi kan nu kun håbe på, at vores medaktører i branchen vil bakke op om andre udbydere for at skærpe konkurrencen i markedet, opfordrer Tommy Stuckert.