D.A.F.: Priserne på Bilbasen skriger til himlen
Et møde 28. marts mellem autobranchens bilforhandler-organisationer og Bilbasen skal afklare kraftigt forhøjede priser for annoncering af biler på nettet.
Autobranchens organisationer D.A.F., DBFU, autoreparatørerne i CAD og Bilbranchen i DI har holdt et møde for at drøfte situationen. En samlet bilbranche mødes den 28. marts med Bilbasen og vil på baggrund af udfaldet vurdere det fremtidige samarbejde.
- Bilbasens priser skriger endnu mere til himlen, hvis målestokken er udviklingen i omsætningen af brugte biler eller i forhandlerens indtjening. Det hænger simpelthen ikke sammen, siger Jens Brendstrup.
D.A.F.s beregninger viser, at de mindste forhandleres omkostninger stiger med cirka 33 procent, den mellemstore forhandler vil opleve en omkostningsstigning på cirka 66 procent, og den store forhandler skal betale helt op til 81 procent mere for at bruge Bilbasen.dk. Det er stigninger, der ligger langt over den generelle prisudvikling i Danmark, pointerer Jens Brendstrup.
- Der er ingen tvivl om, at landets bilforhandlere nu på en helt uhørt måde mærker, at eBay skal have de 2,1 milliarder kroner tilbage med renters rente efter opkøbet af Bilbasen i 2008. Bilbasen.dk har faktisk hævet priserne voldsomt tre år i træk, og det er fuldstændig ude af trit med virkeligheden, siger Jens Brendstrup.
Ringe tysk interesse
D.A.F. pointerer, at forhandlerne nu tvinges til at betale for adgang til at annoncere på den tyske version af Bilbasen.dk Mobile.de og mener, at kun en forsvindende lille del af de danske bilforhandlere har en reel interesse i Mobile.de.
- Det vil være klædeligt, hvis Bilbasen.dk alene opkræver betaling for de ydelser, bilforhandlerne efterspørger og ikke pådutter pakker af tvivlsom værdi. Mine medlemmer spørger naturligvis sig selv, hvad de skal bruge disse pakker til. Det er nu en gang det mest rimelige, og bilforhandlerne vil gerne betale for et produkt, de kan bruge. Men de vil ikke betale for et produkt, som de ikke bruger tre fjerdedele af, siger Jens Brendstrup.
Bilbasen viser kort
I en ny mail til landets cirka 2000 bilforhandlere fastholder Bilbasen, at virksomhedens hovedformål er at skabe vækst og øge indtjeningen hos forhandlerne.
Som argumentation bringer Bilbasen sine egne beregninger:
Medianen af forhandlerne på BilBasen har en gennemstrømning på 23 biler/måned, hvilket typisk svarer til en lagerstørrelse på 14-18 biler.
Før betalte forhandlerne i gennemsnit 1308 kr./md for BilBasen. Nu betaler forhandlerne i gennemsnit 1570 kr./md for Bilbasen + mobile.de m.v.
Det vil sige, at de cirka 1000 forhandlerne, der ligger under medianen, har oplevet en regulering i intervallet fra minus 275 til plus 262 kr./md, og de cirka 1000 forhandlere over medianen har fået en stigning på 262 kr./md og opefter.
Ny omkostning per bil per måned er 68 kr.
Top 150 forhandlere, målt på antal biler eksklusive ALD Carmarket, har i gennemsnit en gennemstrømning på 140 biler/måned, hvilket typisk svarer til en lagerstørrelse på 80-100 biler. Før betalte forhandlerne i gennemsnit 4476 kr./md for Bilbasen. Nu betaler forhandlerne i gennemsnit 7691 kr./md for Bilbasen + mobile.de m.v. Ny omkostning per bil per måned er 55 kr.
Top 500 forhandlere, målt på antal biler inkl. ALD Carmarket, har i gennemsnit en gennemstrømning på 84 biler/måned, hvilket typisk svarer til en lagerstørrelse på 55-65 biler. Før betalte forhandlerne i gennemsnit 2954 kr/md for Bilbasen. Nu betaler forhandlerne i gennemsnit 4774 kr/md for Bilbasen + mobile.de m.v. Ny omkostning per bil per måned er 57 kr.
Bund 500 forhandlere (målt på antal biler) har i gennemsnit en gennemstrømning på 6 biler/måned, hvilket typisk svarer til en lagerstørrelse på 4-6 biler. Før betalte forhandlerne i gennemsnit 776 kr./md for Bilbasen. Nu betaler forhandlerne i gennemsnit 692 kr./md for Bilbasen + mobile.de m.v. Prisen per bil per måned er 123 kroner.
Flere argumenter
Desuden oplister Bilbasen tyske Mobile.des prisstruktur, idet annoncering i Tyskland nu er indeholdt i det danske abonnement.
Som øvrig argumentation for prisstigningen anfører Bilbasen, at antallet af henvendelser til forhandlerne på Bilbasen siden 2008 er steget med 59 procent på grund af massiv markedsføring, investeringer og indførelsen af betaling for private, der har flyttet fordelingen mellem privat og forhandlersalg fra før 60/40 til nu 80/20.
Hertil argumenterer Bilbasen med oplysninger, som Motor-magasinet har bragt tidligere, om at Mobile.de er Europas største og mest besøgte markedsplads med 65 millioner besøgende hver måned, hvor cirka 25 procent af salgsbilerne sælges til købere i Østeuropa. Desuden at Galluptal viser, at omkostningen ved at få kontakt med en brugtbilkøber er 7,5 gange lavere på internettet i forhold til aviser, at bilforhandlere alligevel vælger at bruge 47 procent af deres annoncebudget på aviser og magasiner, og at kun 20 procent af bilkøberne ser den bil, de ender med at købe, i avisen.