23948sdkhjf

I nettet eller ej

I DEN ENE ENDE af bygningen tager mekanikerne fat med luftnøgler, håndværktøj og maskiner. I den anden er der ro og rent, når bilsælgerne klimprer løs foran deres skærme. Men også de bruger værktøj, og her spiller Bilinfo og Bilbasen en vigtig – og dominerende, vil nogle sige – rolle i dagligdagen. I disse dage udspiller der sig et verbalt slagsmål mellem autobranchen og den store brancheaktør i Århus, også her i bladets spalter, fordi prisen for annoncering per bil umiddelbart ligner en fordobling. Det ville autobranchen sandsynligvis ikke se som et problem, hvis ikke Bilbasen var så dominerende i markedet, og vi forstår frustrationen.

MED VORES KENDSKAB til net-købmændene i Århus må vi imidlertid sige, at de vil det godt. De driver en forretning, bevares, men de er deres rolle bevidst. Vi er ikke et sekund i tvivl om, at man lytter til autobranchen og meget gerne bruger energi og kræfter på at udvikle de it-værktøjer, der kan være til gavn for bilforhandlerne og resten af branchen. Det skal de naturligvis tage sig betalt for. Men det kan foregå på mange måder. Den rette er vel at høre branchen, hvad den vil betale for en ydelse. Og så i øvrigt ikke pålægge nogen at bruge værktøjer, man ikke har brug for. Det er der dialog om, når disse linjer læses. Autobranchen truer, men tæl til ti: I skal nok nå til enighed om et momentum i retning af en betalingsmodel til alles tilfredshed.

DE LANGT MINDRE net-platforme for bilannoncer vejrer imidlertid morgenluft. Nu ser de deres chance for at komme til biddet og øge markedsandele. Det kan naturligvis have sine fordele. Men branchen kan nok ikke komme uden om, at den dominerende aktør har mange varer på hylderne, som er – og kan vise sig – nyttige. Nogle vil måske mene, at det er et problem, når Bilinfo er koblet så kraftigt op med Bilbasen og Den Blå Avis i samme hus. Når 98 procent af de dansk bilforhandlere og værksteder bruger dette værktøj, ligger der naturligvis en latent risiko for, at man som enkelt aktør bliver "straffet" for måske at søge nye græsgange annoncemæssigt. I så fald skal konkurrencemyndighedernes hammer falde. Men lad os nu se, om det er nødvendigt at svinge den endnu, før et stormøde mellem parterne den 28. marts – og med prisgaranti en del korridorforhandlinger inden da.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079