23948sdkhjf

Nøglen til en løsning

Hollandske Car Lock Systems er ekspert i bilnøgler og –låse.
Hvis der er noget i vejen med en af bilens låse, eller hvis nøglen knækker eller mangler, har bilføreren et akut problem. Situationen bliver fuldstændig uacceptabel, hvis det derefter varer flere dage eller uger, før han eller hun er mobil igen og bilen atter er udstyret med den ønskede beskyttelse.

Car Lock Systems, en virksomhed, som har specialiseret sig i reparation og udskiftning af bilnøgler og -låse, oplyser, at de kommer med en løsning, i princippet inden for ét døgn.

Car Lock Systems i Sleeuwijk i Holland er på femten år vokset fra en enkeltmandsvirksomhed til et internationalt orienteret foretagende, som har ansat halvtreds "nøglefigurer".

- Kunder, som besøger os for første gang, er ofte forbavsede, fortæller adm. direktør Paul Roosen.

For den besøgendes øjne udfolder der sig en erhvervsbygning fyldt med en masse travlt beskæftigede mennesker, hvor computere spiller en dominerende rolle. Logistik spiller her en rolle, som er mindst lige så vigtig som teknik. Roosen forklarer:

- Bilbranchen tæller godt tredive volumenmærker med et gigantisk udbud af modeller, som bliver fornyet hurtigere end nogensinde. Hertil bruger næsten hver fabrikant sin egen type nøgler, fjernbetjeninger og låse, der som regel ikke er indbyrdes udskiftelige. Det har den hjælpsomme skomager på hjørnet allerede i lang tid ikke kunnet holde trit med.

Car Lock Systems er i dag allerede leverandør til mærker i Danmark som Citroën, Peugeot, Honda, Mazda og Mitsubishi, men vil gerne have flere kunder.

Stor utilfredshed

Car Lock Systems’ historie går tilbage til 1995.

- Lagerchefen hos en bilforhandler her i området konstaterede et problem, som hurtigt blev større og større: Den forbedrede, elektronisk støttede beskyttelse af personbiler krævede en markant anden tilnærmelse end den gammeldags fagkundskab i nøgler og låse. Pludselig blev fabrikantens leverandør nøglepersonen i helheden. Da nøgler fremstilles efter mål, var receptionisten hos forhandleren nødt til at fortælle kunden - til kundens store utilfredshed - at bestillingsproceduren ville tage nogle dage eller tilmed nogle uger, fortæller Paul Roosen og fortsætter:

- Den omtalte lagerchef besluttede selv at oprette en logistisk proces. Han indkøbte masser af nøgler, cylindre og små paller og henvendte sig til eftersalgsafdelingen hos andre forhandlere i organisationen med løftet om, at han kunne levere alt på dette område inden for ét døgn. Der var næsten ingen, som troede på ham, men de virksomheder, som gav sig i lag med ham, gjorde hurtigt gode erfaringer med ham, og nyheden bredte sig som en olieplet. Foruden forhandlerkolleger blev han også kontaktet af andre mærkedistributører. Virksomheden Car Lock Systems, som i mellemtiden var blevet oprettet, voksede som ukrudt.

Det gælder om at handle hurtigt

- Daglig effektuerer vi et kæmpestort antal ordrer. Vi står ved vores princip om døgnlevering, hvilket indebærer, at vi har en stor lagerbeholdning. Ved forsendelser til udlandet regner vi som regel med en ekstra dag. Der er kun få aktører i denne branche, blandt andet på grund af de lynhurtige tekniske udviklinger, siger Paul Roosen.

- Den kriminelle sektor bliver stadig mere opfindsom, og det tvinger bilproducenterne til hver gang at søge efter endnu bedre beskyttelsesmetoder. Det er først senere i den daglige praksis, at vi bliver konfronteret med det. Det betyder ofte, at det gælder om at handle hurtigt, ellers bliver ventetiderne alligevel længere, tilføjer han.

Car Lock Systems udskifter faktisk alting inden for nøgler, låse og håndsendere til person- og erhvervsbiler.

- Hvis vi ikke kan få fat på den pågældende del til tiden via vores faste kanaler, så søger vi en anden løsning. Reparation er under alle omstændigheder én af mulighederne. Vi har ekspertisen til for eksempel at opbygge komplette låsecylindre, men vi kan også reparere printkortet i en fjernbetjening. Uanset hvad problemet er, så finder vi altid en løsning, lover han og bemærker:

- Fremgangsmåden for indlæring af en nøgle med chip, så den genkender bilen, sker dog stadigvæk hos bilforhandleren, da han har det passende udstyr og køretøjet.

Et vandtæt system

- Mærkeorganisationer kræver med rette af os, at vi omgås omhyggeligt med emnet sikkerhed. Vores udgangspunkt er, at vi 100 procent vil støtte deres serviceydelse inden vores fagområde. Uanset hvilke krav, fabrikantens eftersalgskanaler stiller, er vi villige til at medvirke på alle mulige måder til at udvikle et vandtæt og effektivt system. Således kortlægger vi som standard alle strømme i vores virksomhed ned til sidste detalje. Dermed skaber vi grundlaget for vores internetapplikation, som vores kunder med nogle museklik kan afgive en bestilling med. Med vores avancerede computersystem har vi minimeret sandsynligheden for fejl, men hvis det alligevel går galt, drejer det sig om at handle hurtigt og akkurat. Vi anvender et effektivt retursystem: Først og fremmest løser vi slutbrugerens problem, så han eller hun kan komme videre. Derefter undersøger vi årsagen til problemet, forklarer Paul Roosen.

Car Lock Systems profilerer sig i stadig højere grad i udlandet. Denne udvidelse er vigtig, fordi der med hensyn til teknikken dukker begrænsende faktorer op. Nogle fabrikanter røber ikke oplysninger om produkter, og beskyttelsen af biler ændres. Eksempelvis findes der nu biler, der er udstyret med startknap, billåsen på passagersiden er næsten forsvundet, og låsen på førersiden er mindre udsat for slid, fordi den næsten ikke bruges og ofte er anbragt afskærmet.

- Det er typisk for Car Lock Systems: Virksomheden holder nøje øje med udviklingerne. Hvis vi lader opmærksomheden slække, sakker vi bagud. Jeg kunne godt tænke mig at tage et kig i glaskuglen for at se, hvor vi befinder os om ti år, fordi tages der regelmæssigt særlige, undertiden uventede skridt i bilbranchen, siger Paul Roosen.

Mere på www.carlock.nl
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.139