Vitale kinesiske kontanter til Saab
Pengene er en del af et lån på 70 millioner euro planlagt af Youngman for at holde Saab oven vande i forhold til kreditor-krav, indtil de kinesiske myndigheder godkender en større investering fra Youngman og kinesiske Pang Da. En sådan godkendelse kan komme inden for få uger.
Youngmans kontanter skal bruges til udbetaling af lønninger til fabriksarbejderne, idet en statsgaranti udløber 21. oktober.
Saab har kæmpet i flere måneder med at afværge en kollaps ved at søge nye investorer og sælge aktiver for at betale leverandører og medarbejdere og genoptage produktionen på fabrikken i Sverige.
I juni underskrev Saabs ejer et ikke-bindende aftalememorandum med Youngman om at afgive 29,9 procent af aktierne i selskabet, og med Pang Da om at overtage en 24 procent ejerandel, for et kombineret beløb på 245 millioner euro.
Men at få den kinesiske regerings accept kan være vanskeligt, fordi Beijing følger en streng politik, når det gælder oversøiske opkøb. Således ville Beijing ikke godkende en aftale mellem Saab og det ligeledes kinesiske firma Hawtai Motor Group i maj, ligesom Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery bud på at købe Hummer af GM i 2010 også faldt igennem.
- Med hjælpen fra Youngman og Pang Da kan vi finansiere en reorganisering, så vi ikke pådrager os ny gæld. Vi har løbende udgifter, såsom el, som vi er nødt til at tage sig af. Der er en række forretningskritiske operationer, der skal finansieres, siger Saab-talskvinde Gunilla Gustavs.
Saab håber, at de kinesiske investeringer vil give nichemærket en langsigtet fremtid, selv om analytikere har bemærket selskabets lille størrelse i et yderst konkurrencepræget marked. Kinesiske investeringer har allerede reddet Volvo, da Geely købte det svenske bilmærke i 2010.