Reparationsregler går ud over lærlinge
Landets største autolakerer tordner imod den nedsatte reparationsregel.
Blandt kritikerne er Pierre Legarth, direktør for landets største autolakereri, pierre.dk Autolakering A/S i Kolding, som i efteråret fik LD Invest Equity som hovedaktionær.
Selskabet med en snes afdelinger og over 300 medarbejdere, havde således planlagt at ansætte hele 25-30 elever i 2011 efter at have holdt igen med elever i nogle år som følge af finanskrisen.
- Den plan er nu skottet vi tager ikke en eneste elev ind, konstaterer Pierre Legarth med henvisning til de ændrede reparationsregler og forsikringsbranchens manglende justering af timepriserne for autolakering. Han betegner de nye reparationsregler som katastrofale og tåbelige.
- At regeringen så forsøger at lege julemand med et ganske lille airbag-fradrag er pinligt og flytter jo ingenting, siger Pierre Legarth.
Han frygter, at de ændrede regler kommer til at koste ti procent i omsætning.
- Vi kan endnu ikke se effekten, fordi vi stadig laver et efterslæb af gamle skader fra november og december, siger han.
- Beslutningen om den ændrede reparationsregel er taget hen over hovedet på branchen, hvor man slet ikke lytter til branchens kompetencer det er helt galt. Man udvander reparationsmarkedet i Danmark og støtter bilproduktion i udlandet det vil også skade valutabalancen. Jeg kan ikke se, at et regeringsskifte vil skade for det kan ikke blive meget værre for bilbranchen, end det er nu, mener Pierre Legarth og tilføjer:
- Med den ene hånd giver man tilskud til praktikpladser, og med den anden hånd undergraver man reparationsmarkedet det er simpelthen ikke god stil.
Selskabet har for tiden en halv snes vognmalerelever på kontrakt.