MG's kinesiske ejere investerer stort
For nylig forlod den første MG6 fabrikken i Longbridge, England, efter 16 års fravær i Europa. Den kommer til salg i løbet af næste forår i Europa, også med dieselmotor. Planerne for MGs videre udvikling blev samtidig oplyst forleden i Shanghai og Longbridge. De er:
En mindre MG3, der allerede kører i Kina, og som kommer til salg i Europa i slutningen af 2012.
MG5 bliver en model i konkurrence med blandt andet VW Golf og Ford Focus. Den blev vist som prototype i Shanghai tidligere i år, og kommer til salg i Europa i 2013.
En ny SUC crossover i konkurrence med Nissan Qashqai. Er klar til Europa i 2014.
MG7, efterfølgeren for Rover 75, der er udviklet med partneren General Motors i Kina. Den blev vist i Shanghai i 2007 som prototype og deler platform med blandt andet Opel Insignia, oplyser Chen Xhixin, SAIC vicepræsident.
Afløseren for den meget populære MG TF Roadster lover Chen Xhixin klar til Europa i 2016, og i Kina lanceres en lille elbil baseret på Roewe allerede næste år
SAIC udtaler samtidig, at Europa bliver et meget vigtigt marked for MG, som man investerer store penge på at udvikle. SAIC er Kinas største bilproducent, der sidste år solgte 3,58 millioner biler.