FDM og TI: Bilen skal rustbeskyttes fra ny
Alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima, lyder de nye anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM.
- Den første rustbeskyttelse er den vigtigste, da man her sikrer, at man får beskyttet alle de dele, som ikke er beskyttet fra fabrikkens side, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Følger man det råd, kan man nøjes med at rustbeskytte bilen, når den trænger, og her er det en god idé at få en uvildig til at vurdere behovet, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.
I sidste ende er det kørselsmønsteret og den enkelte bilmodel, der er afgørende for, hvor ofte bilen skal efterbehandles. Derfor anbefaler FDM og Teknologisk Institut, at bilejerne får en uvildig fagmand til at vurdere, om bilen trænger til at blive rustbeskyttet, før bilen sendes til supplerende rustbeskyttelse.
Sundere karrosseri
- En god beskyttelse fra start betyder udover et sundere karrosseri en længere levetid på mekaniske komponenter som for eksempel bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden hente sig hjem i form af en mere velholdt bil, siger Kristian Eldam, centerchef Teknologisk Institut.
Teknologisk Institut og FDM fremhæver, at anbefalingerne gælder alle biler - også biler med galvanisering. Vælger man at investere i en af de billige 100.000 kroners biler er det vigtigt, at man sørger for at få sendt bilen hurtigt til rustbeskyttelse, da bilerne er meget sparsomt rustbeskyttet fra fabrikkens side, oplyser de.
Køber man brugt bil, skal man rustbeskytte bilen med det samme, hvis den ikke tidligere er blevet rustbeskyttet.